Summering tävlingar 2015

Ännu ett år har passerat och här är årets sammanställning:

2015-01-03: Vinterserien 3, Ravnsholt. Bra start i stigtätt område med korta avstånd till kontrollerna, åtminstone i början. Första 6 gick perfekt med stenkoll, sen blev något fel och jag fick stå och orientera mig. Hade kommit in på en stig som inte var med på kartan. Bom på halvminut. Därefter gick det perfekt ett tag till och jag kom upp i ledning. Då tog jag dels ett dåligt vägval till 14 och slarvade lite med kartläsningen. Tappade ledningen och 1 minut på sträckan. Fortsatte bra flera kontroller efter det. Fick sällskap av en dansk som cyklade starkt och orienterade bra. Vi växlade plats flera gånger. När jag ledde läste jag fel på kartan och cyklade till fel kontroll, nr 25 istället för 24, men såg honom köra åt motsatt håll. Insåg mitt misstag men tappade över minuten till kontrollen ändå. På efterföljande långsträcka följde jag efter honom på ett dåligt vägval, men jag vände och tog det bättre. Sedan avslutade jag helt perfekt och kom i mål på plac 3 av 27, 12 sek efter 2:an och 2.54 efter 1:an. Klart nöjd. 32 km, 1:40.

2015-01-17: Vinterserien 4, Teglstrup Hegn. Kom igång riktigt bra och hade fint flyt trots den stora kartan som flög ur kartstället en gång. Ganska lätta vägval och inga problem att följa med på kartan. Snabbt cyklade jag också. Så var det ända till kontroll 11, och då blev det svårare vägval om man skulle runda eller cykla tvärs över leriga kohagar. Jag valde fel varje gång eftersom dem jag cyklade ifrån ändå kom fram samtidigt. Till kontroll 18 tog jag både fel vägval och misslyckades hitta en liten stig och fick cykla en rejäl omväg. Tappade ca 2 minuter. I övrigt gick det riktigt bra med navigeringen. Plac 5 av 25, 16 min efter. 30 km, 1:35

2015-01-31: Vinterserien 6, Gribskov Nødebo. Bra till första, dåligt vägval till andra och tappade över en minut. Gick runtom men det var förmodligen bättre rakt på trots sämre stigar. Till tredje kontrollen gjorde jag en klassisk flervägskorsmiss, fast omvänd. Hade koll på vilken jag skulle in på, men såg fel på vilken jag kom ifrån, så det blev galet trots allt. Kände på mig att det var fel och kollade kompassen och vände om. Bom på 1.5 minut. Sen gick det bra ett tag, med liten miss till 7:an. Efter det gick det som på räls ända till sista. Där såg jag inte den självklara vägen till mål utan gjorde en onödig extrasväng på 1 minut. Plac 3 av 14, 14 min efter. De där två före mig cyklar på en helt annan nivå. 27 km, 1:21

2015-03-07: Vinterserien 9, Store Dyrehave. Bra flyt i stort sett hela tävlingen. Gick ut ganska hårt och kände att det var för tuff öppning. Kroknade lite på mitten men hämtade mig igen. Gjorde bara en bom, till 7:an med lite för många stigar på samma ställe som förvirrade. Plac 3 av 21, 7 min efter. 24 km, 1:12

2015-03-14: Malmö OK MTBO i Käglinge. Ganska litet område, men gott om stigar så det blev en intensiv sprint. Tappade lite redan till första eftersom jag kom till en stigförgrening som inte var med på kartan, bara den ena var utritad. Stannade och fick läsa kartan och sen var kontrollen bara 20 m bort. Till 2:an gick det ännu värre och jag stressade och följde sjökanter istället för en självklar stig rakt mot kontrollen. Tappade minst 30 sek. Till 3:an gick det bra, men precis före kontrollen kom jag ikapp en kolonn med ponnyhästar med småbarn ledda av föräldrar. Fick krypcykla förbi dem och sen ta en annan väg från kontrollen. Efter det gick det finfint ända tills jag kom ikapp ponnykolonnen igen på väg till 7:an. Ännu mer tidsförlust där, fick passera hela kolonnen på minst 10 hästar på en smal stig. Sen gick det klockrent och snabbt ganska länge. På väg till 13 kom jag ikapp en snabb cyklist som jag sen fightades med nästan resten av hela tävlingen. Vi växlade placering flera gånger. Inga fler missar, men på väg till 25:an i en stökig nerförsbacke tappade jag kedjan och ca 20 sekunder. Plac 2 av 15, 46 sekunder efter en snabb cyklist som bor intill området. 11 km, 0:36.

2015-04-15: MTBO Camp Hanstholm, Night Race. Långt uppe i nordvästra Danmark med fullt blås från Atlanten. Start i hamnen Vestre Torup. Rakt upp stranden ner i sanden, så det gick inte att cykla alls första 100m. Sen in på fastare mark till första och andra kontrollen. Mer av stranden blev det inte. Istället in på sommarstugeområde med 6 täta kontroller och stressig kartläsning, men det gick över förväntan. Därefter in i strandskog med gott om stigar. Allt gick finfint till kontroll 15 där det fanns betydligt fler släpspår än på kartan. Valde en och hamnade rätt, men tappade ändå mycket tid. Till nästa gick det bra, men sen blev det helt fel vägval kombinerat med missad stig och alldeles för lång omväg. Tappade ca 4 minuter. En stund senare slocknade pannlampan och jag hade bara den på styret kvar. Såg stigen, men inget av kartan, så jag fick ta loss lampan och hålla i handen för att kunna lysa upp både och. Blev mycket kartminne och det gick, men betydligt långsammare. Körde rätt väg åtminstone. Plac 18 av 57 i ML, 13.56 efter. 18 km, 1:08.

2015-04-16:  MTBO Camp Hanstholm, Long Distance. Nystrup. Missade ett mycket bättre vägval till första kontrollen, men det gjorde nästan alla eftersom det innbar att cykla tillbaks in genom starten. Dålig banläggning. Till tredje hamnade jag på fel sida om en jordvall och fick vända tillbaks eftersom det inte fanns en passage igenom. Gjorde också misstaget att följa efter en annan cyklist som valde fel stig, så vi hamnade på en intilliggande och fick fortsätta runt om och komma in bakvägen till kontrollen. Tappade ca 5 minuter. Några bra efterföljande kontroller, sen en mindre miss till 9:an. Ytterligare några ganska bra kontroller, ända till 17 och 18, då det det blev två bommar på raken på vardera en minut. Den första pga ett nerfallet träd på mitt vägval, och den andra pga tätt ritade parallella stigar som inte gick att särskilja. Resten in mot mål gick bra. Plac 9 av 30 i ML, 20:35 efter. 31 km, 2:02

2015-04-17: MTBO Camp Hanstholm, Middle Distance. Bra start och mycket bra vägval till 2:a kontrollen, näst bästa tid. Fortsatte riktigt bra ända till kontroll 7. Då körde jag lite på känsla och susade förbi kontrollen på en parallell stig. Fick vända tillbaks efter en bra bit. Tappade nästan 2 minuter. Därefter lite halvbra ett tag. Till kontroll 12 såg jag inte avbrottet på en stig precis till kontrollen för ringen dolde avbrottet. Det låg två enorma träd över stigen som jag kämpade mig igenom och fick slita med mig cykeln. Egentligen otillåten väg, men jag såg inte att det var fel. Ännu en bom till 14 där jag hamnade på en obefintlig stig och släpade genom skog för att hitta rätt. Ytterligare 2 minuter åt skogen. Direkt efter blev det ännu värre, för jag läste kontroll 15 vid fel ring. De hade skrivit den för nära ringen för 16, och dess siffra var nästan osynlig. Så jag körde till kontroll 16 i tron att det var 15 och missade därmed en kontroll. Ingen vidare bra avslutning heller, med småmissar och sämre vägval. Diskvalificerad. Annars tid för plac 7 av 30 i ML. 18 km, 1:14

2015-04-18: MTBO Camp Hanstholm, Middle Distance. Långsträcka till första, ganska bra, men redan till andra blev det fel. Kom in på en stig för tidigt, och väntade på att kontrollen skulle dyka upp, men hamnade för långt bort och fick vända. Tappade nästan 2 minuter. Bra vägval till trean, över toppen, men på bättre väg. Till 6:an tog jag en väg runtom eftersom det såg ut att vara en blindväg från ett håll. Väl framme visade det sig att det fanns en genväg från ett annat håll. Syntes med förstoringsglas på kartan. Många andra som inte såg det heller. Till 8:an tog jag ett längre vägval runt om eftersom det skulle ligga gott om nerfallna träd över den närmaste vägen, Tydligen gick det mycket fortare ändå, jag tappade en minut. Resten av banan gick utan problem, men cykeltempot var lite för dåligt mot de bästa. Plac 17 av 78 i ML, 7:41 efter. 16 km, 0:54

2015-04-19: MTBO Camp Hanstholm, Ultra long distance. Masstart från campingen, uppdelad på klasser. 58 i ML och 13 i WL startade samtidigt. Jag var bland de första iväg, men läste kartan för noga och blev omcyklad. Första delen var bland försvarsanläggningarna på höjden mot havet vid Hanstholm. Kontrollerna fick tas i valfri ordning och var ritade på en turistkarta. Gott om kanoner och bunkrar. Tog bra ordning och vägval på de 5 första, trots myller av cyklister överallt. Till näst sista blev det dock galet när kontrollen var ritad vid nån byggnad och alla körde rakt mot de närmaste husen. Ingen hittade något och ett 20-tal cyklister irrade runt. Några vände och hittade nerfarten till en underjordisk bunker. Där var den. Sen tog jag en onödig omväg till sista av de valfria. Kändes som att jag låg långt efter dem jag hängde ihop med från start. Vidare till nästa kontroll och få nästa karta. Därifrån var det rakt österut och ut mot havet. Hängde på en stark engelsman ett bra tag, men fick släppa till sist. Tung cykling och tråkig sträcka. Några kontroller och sen tillbaks mot byn igen. Började komma ikapp ett gäng svenskar och lyckades efter en lång stund. Söder om Hanstholm några kontroller vid andra värn och bunkrar. Sen upp till fyren via en lång och tung trappa. Tillbaks mot campingen, fast där bommade jag en kontroll och tappade lite tid. Avslutning på brant stig från stranden rakt upp. Ganska tuff bana, men ännu längre och hårdare hade passat mig bättre. Hade krafter kvar på slutet. Plac 11 av 58 i ML, 10.47 efter. 46 km, 2:03

2015-05-02: MTBO Träningstävling Vargadalen, Skåneslättens OL. Ganska lätt bana och gles karta. Dock rejält steniga stigar och gott om höjder. Tryckte på bra på cyklingen och tog bra vägval. Jämna tider bland de 4 första. Ledde vid kontroll 8, men då såg jag bara ett vägval till 9:an. Jättelång omväg. Såg inte en liten stig som var mycket kortare. Johan Svärd kom fram samtidigt. Sen följdes vi åt resten av banan. Han var oftast inom synhåll, fast vi tog några olika vägval. Bra tider, utom till 13 där vi tog ett sämre vägval. Plac 2 av 20, 2,37 efter Johan. Min tidsförlust på jätteomvägen till 9:an var 3 minuter. 25 km, 1:22

2015-05-03: XCup etapp 2, Ängelholm Råbocka. Startade i fålla 2 ganska långt fram. Hängde med i det höga tempot på startloopen första minuterna, sen började benen kännas från gårdagen. Sakta började folk passera mig och orken försvann mer och mer. Redan på första varvet var det kört. Blev omkörd med jämna mellanrum. Höll ganska jämnt tempo med dem runtomkring, men aningen lägre. På sista varvet hade jag gett upp nästan helt och bara cruisade fram. Kollade pulsen, bara 142. Såg också ett gäng bakom närma sig, så då tog jag fram de sista krafterna och lyckades köra om åtminstone en cyklist precis före mål. Plac 72 av 124. Förmodligen sämsta resultatet nånsin. 21 km, 1:03

2015-05-17: XCup Etapp 3, Höör Orup. Start i led 2 igen. Ställde mig långt bak och tog det lugnt i uppförsbacken. Tappade ändå inte mycket. Några skyfall under dagen och precis före start gjorde vissa partier extremt sliriga. Jag hade lagt på släta Thunder Burt veckan innan och orkade inte byta. Rätt snart började hjulen leva sina egna liv. Satsade friskt ändå, men plötsligt for jag rakt ut i buskarna. Tappade några placeringar. Två gånger till på första varvet hände samma sak, sen blev jag nervös och tog det lugnt. Redan på andra varvet hade leran börjat tryckas undan och jag kunde öka farten. På tredje varvet var det fullt ös igen och jag började gå om folk, särskilt i uppförsbackarna. Trodde att det bara skulle bli 3 varv, men det var 15 sek kvar på timmen när jag varvade, så det fick bli ett till. Hade gott om krafter kvar och kände mig taggad, så det gick som bara den. Plockade folk hela tiden och i långa backen drog jag om 4 pers. Härlig känsla. Plac 33 av 97. 20km, 1:22

2015-05-23: MTBO Svenska Cupen, Trollhättan, Sprint. Satsade allt redan från start. Bra flyt och bra fart. Enda bommen var till 9:an där en mindre stig som inte var med på kartan lurade in mig för tidigt. Tappade över minuten. Sen blev det en flygning över styret också. Fick till 6 st bästatider. Trots det bara 3:e plats av 7 i H40. 2.33 efter. 9 km, 0:33

2015-05-24: MTBO Svenska Cupen Trollhättan, Medel. Bra start, med kontroll och fart men snart kom några småmissar här och där och sämre och sämre flyt. Sen en lite större miss till 9:an där jag kom in i ett bostadsområde på oplanerat ställe, och en till direkt efter. Sen var det en långsträcka som jag inte planerat i förväg, så det blev inte bästa vägvalet. Tog löpslingor någorlunda rakt på istället för en asfaltväg runt om. Sen gick det bra ett tag, förutom ett dåligt vägval till 14. På väg till 18 började eländet. Följde ett löpspår och tappade kontroll på stigarna runtom och fortsatte alldeles för långt. Tappade 3:30. Till nästa gav jag järnet och susade förbi kontrollen som inte stod direkt vid vägen som jag trodde, utan på en grillplats lite bredvid. Såg inte den. Tappade 1:30. Nästa gick dock bra, men från näst sista till sista kontrollen var det bara fortsätta på stigen till ett löpspår. Fast jag hamnade på fel stig som gjorde en långsam 180° böj. Jag kom ut på ett löpspår och svängde vänster som jag skulle, men det blev helfel såklart. Kom ingen kontroll utan en massa stigkors istället. Totalförvirrad. Fick gå på kompass och hittade till målet och tog sista kontrollen bakvägen därifrån, pinsamt. Tappade över 3 minuter. Total bomtid på ca 10 minuter, Katastrof. Kom trots det på 5:e plats av 11 i H40, 14.30 efter. 18 km, 1:02

2015-05-27: MTBO träningstävling. OK Kontinent i Trelleborg. Sprint i park och lite industriområde. Snabb start, lite för ivrig och tappade räkningen på passerade stigar på vägen till 3:an och fick ta den via en omväg. Sen gick det ganska bra till 8:an där det var kartbyte. Lite ineffektiv där och började cykla åt ett håll men ångrade mig. Klurigt vägval. Märkte också att jag fått punka eftersom det stänkte tätningsvätska på benet. Bakdäcket började slingra sig mer och mer. Från 9 till 10 tog jag ett något sämre vägval såg jag efteråt. Annars gick det bra. Sista biten något försiktigt pga punkan. Plac 1 av 11, 54 sek före. 9 km, 0:24

2015-06-14: XCup Etapp 4, Vallåsen. Startade mitt i fålla 2 och tog det lugnt i uppförsbacken på första varvet. Det gick kanske lite långsammare än jag tänkt mig eftersom det blev svårt att gå om på en längre single-track uppför. När det blev brett var det många andra som också skulle om. När det var dags utför hade jag som tur var rekat ett varv och visste var det gällde att ta det försiktigt. Det märktes att jag var långsammare än andra runtomkring. Det tog jag igen i uppförsbacken. Körde samma variant alla 4 varven. Trodde dock att jag skulle vara snabbare uppför, för det var en del som körde om mig även där, fast jag körde om desto fler. Tyckte efteråt att jag inte hade tagit ut mig tillräckligt. Plac 36 av 102 i Herr Senior Start2. 19 km, 1:11

2015-07-21: O-Ringen Borås MTBO Lång, H40. Tog det lugnt till första för att komma igång. Näst bästa tid till andra kontrollen. Fortsatt bra flyt och fart ett tag. Tryckte på hårt och satsade i rejält teknisk stig på väg mot 6:an. Där hittade jag dock ett släpspår som jag trodde var min väg och körde den ett tag innan jag insåg att det var fel och vände. Tappade 3 min. Kämpade på för att ta igen det. Fortsatt tekniska stigar. Det var rejält lerigt eftersom det regnade mer eller mindre från start. Jag hade såklart fel däck igen, släta Thunder Burt, så det slirade en hel del i uppförsbackarna. På väg mot 9:an letade jag efter en stig vid en kraftledning för tidigt, tappade ca 1,5 min. Till 11:an hade jag näst bästa tid. Tog vänstervägval och det var mest nerför, nästan downhill. Dålig tid till 12:an pga några lättare vurpor i brant nerförsbacke. Ett uselt vägval till 15, tog norr om höjden på småstigar istället för runtom. Näst bästa tid till sista kontrollen. Plac 9 av 40, 14.52 efter. 32 km, 2:10

2015-07-22: O-Ringen Borås MTBO Sprint, H40. Bra till första men sen osäker till 2:an och tog flera stopp för att kolla om jag var rätt. Kom igång mer och mer och styrde helt rätt i bostadsområdena. Snabbt och intensivt. På väg till 8:an hade jag valt väg och skulle till ett skogsparti och passerade ett liknande och där hade jag en tidigare kontroll, så jag gav mig in där och letade efter den. Hittade först en med fel kontrollsiffra, och sen rätt, fast då kände jag igen mig och insåg att jag redan varit där. Kunde därmed fortsätta till rätt skogsparti. Tappade 1 minut, lindrigt, men mycket på en sprint. Till 11:an gick jag in på en stig och skulle följa den en liten bit och ta en annan stig till vänster. Felet var att stigen kom direkt och jag cyklade vidare och letade tills jag kom ut på en större stig. Blev en omväg tillbaks. Tappade 1,5 minut. Även en halv minut till på sista kontrollen eftersom det inte fanns några stigar över en äng och jag blev förvirrad och chansade fel. Plac 16 av 39, 6.11 efter. 8 km, 0:29

2015-07-23: O-Ringen Borås MTBO Medel, H40. Jaktstart. Låg på 10:e plats totalt och hade 2,5 min upp till 9:an och 11:an var 4 min efter, så det var bra jaktläge men ingen press bakifrån. Körde jämnt och stabilt utan problem till 9:an. Hade inte tappat många sekunder till framförvarande och bara 2,5 mot ledaren. Då kom jag in i ett riktigt stigtätt område med massor av mer eller mindre diffusa stigar varav flera inte var med på kartan. Lyckades ge mig in på såna flera gånger och cykla för långt en gång innan jag kom till 11:an och ut ur området. Tappade 1,5 min till 10:an och 3,5 min till 11:an. Därefter var det lättnavigerat och bara att cykla på en god stund. Till 21:an tog jag tydligen ett sämre vägval eftersom jag tappade 0,5 min på en 2 min sträcka. Slutligen läste jag fel på kartan till sista kontrollen och såg inte ringen, och kodsiffran stod för nära min första kontroll, så jag var nästan på väg på ett varv till. Upptäckte det i sista stund. Plac 12 av 39, 11.50 efter. Totalplacering 10. 15 km, 1:03

2015-08-02: X-Cup Etapp 5, Hässleholm Mölleröd. Kom iväg bra och hängde med utan problem. Fast redan efter tre minuter hoppade kedjan av i en snabb utförsgrusväg med lite gropar. Fick stanna och fixa och kunde sen inte komma ut på vägen igen förrän alla hade passerat. Hamnade absolut tvärsist. Började jaga frenetiskt och kunde gå om en hel del vid två köstopp. Sen var det omväxlande ligga och sega bakom på singletracks och så fort det gick ge järnet för att komma om. Så småningom glesnade det och jag kunde hålla eget tempo. Ganska teknisk runda med mycket sten, men tyckte det gick rätt bra. Fick stå upp och trampa rätt mycket eftersom det var så ojämnt. Kom till varvning med 30 sek kvar på timmen och hade ingen att jaga längre, så jag väntade framför mållinjen tills tiden gick ut för att slippa gå ut på ett varv till. Plac 52 av 98 i Herr start 2. Passerade ca 50 pers om man räknar in damer och juniorer. 19 km, 1:00

2015-08-08: Danskt mästerskap MTBO, Lång H40. Startade sist av alla. Lite osäker start, och fortsatte med halvkassa vägval men bra navigering. Tyckte jag trampade på bra också. Lite stressad från 4:an och skulle snabbt ut till stora vägen. Glömde att det var en kontroll precis bredvid också och körde en parallell stig förbi den. Det blev en tråkig överraskning i mål. Fortsatte med sämre vägval enligt sträcktiderna. På väg mot 9:an dök det upp en tant från en sidostig och jag hann inte väja och krokade i hennes styre. Gjorde en rejäl flygtur och hann tänka att nåt måste gå sönder, antingen på mig eller cykeln. Allt klarade sig förutom lite ont i huvudet. Hon klarade sig också, men verkade rejält sur, fast det var hennes fel. Jag fortsatte, fast lite lugnare en liten stund. På väg mot 11:an passerade jag en kontroll med siffra 35 och jag läste på kartan att jag skulle ha nr 36 och fortsatte. Kom till en avtagsväg som liknade min och körde den lite väl långt innan jag insåg misstaget och kollade kartan och såg att det var 35 trots allt. Tappade ca 2 min. På långsträckan till 13 körde jag ifrån Anke D, men vi kom ändå fram samtidigt eftersom mitt vägval var kasst igen. Sen följdes vi åt resten av tävlingen. Jag missade lite varje gång jag cyklade ifrån henne, så hon kom ifatt igen. Dessutom cyklade hon lika snabbt som mig på tekniska partier. På de sista kontrollerna på tävlingen hade jag snabbast sträcktider i klassen. Blev alltså ej godkänd pga missad kontroll, men tiden hade räckt till 4:e plats. 9 min efter vinnaren. 33 km, 1:40.

2015-08-23: Snapphaneturen. Startade i Motion 60. Lite lägre ambition i år. Hängde med tätgruppen på ca 20 pers hela vägen upp i startbacken, men sen drog det ut sig i downhillen och jag hamnade efter. Drog ifrån andragruppen i nästa uppförsbacke och sen var jag mest ensam resten av rundan. Tryckte på hårt första timmen, sen skulle jag ta lite gel men upptäckte att miniflaskan trillat ut fästet. Banan blev också tyngre och tyngre med mycket rotiga, brötiga stigar. Där tappade jag fart och några gick om. Hela andra loopen gick tungt, men ute på tredje loopen började jag komma igång igen när jag märkte att jag hade bättre fart än framförvarande i uppförsbackarna. Gick om en hel del. Även på gamla välbekanta stigar tryckte jag på hårt igen. Kom in på plac 16 av 158 i Motion 60. 62 km, Tid 3:10:36

2015-08-29: X-Cup 6, Bockeboda. Lite klenare startfält än vanligt. Ny startplats, längst ner på åsen. Passade mig finfint, hängde med mycket bra och låg topp 20 när backen tog slut. Där blev det lite kö in på singletracken och folk bakifrån kom ikapp och kastade sig förbi. tappade minst 5 platser på otrevliga omkörningar. Kort därefter började framhjulet kännas sladdrigt och jag stannade och tryckte i luft med kolsyrepatronen, men bara 100 m senare var den slut igen. Då fick jag stanna och lägga i slang. Det tog ca 8 minuter och jag var helt ensam. Bestämde mig för att ge järnet trots det. Ganska skönt att ha fri sikt framåt och ingen i vägen. Kom inte ikapp sista åkaren förrän ett halvt varv från mål. Plac 71 av 76. Går man på varvtiderna på andra och tredje varvet hade jag hamnat kring plac 22. 18 km, 1:05

2015-09-04: SM MTBO Sprint, H40, Söderhamn. Ganska bra start, lite slö bara. Till 4:an skulle man igenom ett staket och jag tänkte att man kunde komma ut helt utanför, men det gjorde man inte, och istället fick jag följa en annan stig som slutade vid staketet. Vände och fortsatte söderut mot närmaste genomgång. Lite knäckt, men det var nästan alla som gick i ”fällan”. Det var dock fel att rita ut stigen som gick genom staketet eftersom där knappt fanns nån stig. Därefter kom vi in på området och taxningsbanorna mot stora landningsbanan. Det var ett nerlagt militärt flygfält vi var på. Efter 5:e kontrollen glömde jag helt att köra till 6:an utan fortsatte till 7:an. Lite lurad av linjen. Sedan var det svårt att se om 7:an var på insidan eller utsidan av staketet men jag gissade rätt. Därefter var det väldigt intensiv orientering bland byggnader med nästan bara asfaltcykling. Jag hade väldigt bra koll och ganska bra fart också. Klart nöjd i mål innan jag fick reda på att jag var diskad. Med ca 1 minut till för den saknade kontrollen hade jag kommit in på 5:e plats. 9 km, 0:26

2015-09-05: SM MTBO Långdistans H40, Söderhamn. Bra start, kämpade mig uppför giganthöjden Alirs Öga till 2:a kontrollen. Låg då på 5:e plats. Därifrån var det långsträcka till 3:an och jag såg bara en bra väg. Körde den helt enligt plan och ganska snabbt. Dock så fanns det en annan väg som jag uteslöt eftersom den var markerad med lila förbjudna streck. Det var en stor bilväg, men det fanns en cykelbana längs med den som vi fick cykla på. Det stod i PM, men jag hade ingen aning om att det var där cykelbanan gick. Det tappade jag ca 2,5 minut på. Sedan flöt det på bra, men jag fick slita hårt både genom att släpa cykeln uppför en lång, stenig backe, och även cykla på tunga skidspår med blöt träflis. Till 8:an tog jag ett dåligt nordligt vägval med bra väg i början, men väldigt stenig stig på slutet. Tappade 2.45, Fortsatte med att ta sämsta vägvalet till 9:an över en jättehöjd och även tappa bort en stig och hamna ute i skogen på väg till kontrollen. Bom tid 3.51. Därefter gick det dock problemfritt och ganska snabbt. Plac 16 av 36. Räknar man bort bommarna hade jag kommit 2:a. 24 km, 1:31

2015-09-06: SM MTBO Medeldistans H40, Söderhamn. Full koll från start och några kontroller framåt. Lite klen fart dock. Sedan var det dags för staket igen. Jag stannade och klurade länge vilken sida om staketet kontrollen låg, för ringen var verkligen mitt på. Jag chansade på södra sidan, vilket givetvis var fel. Tillbaks igen runt om en bra bit. Tappade över 3 minuter. Tog fel vägval till nästa eftersom stigen inte alls var så snabbcyklad som den var ritad. Tappade 30 sekunder. Till nästa blev jag stillastående vid ett vägkors för nånting stämde inte. Det var en stig för mycket, och den var dold av kontrollringen. Tappade 38 sekunder. Sedan hade jag lite flyt ett tag, åtminstone till kontroll 14. Där hittade jag inte en liten stig som skulle leda till nästa kontroll. Var en bra bit bort och letade. Bom på 1 minut. Nästa miss var till 17:e där jag helt enkelt läste för dåligt på kartan och kom in på fel stigar. Bom på 38 sekunder. Fel vägval till 18, gick söder om istället för norr om staketet. Tappade 30 sekunder. Hittade inte en avfart till 19, bom 24 sekunder. Yrade lite vid både 22 och 24. Summa summarum, riktigt misslyckad tävling, delvis pga kartan, men även självförvållat. Någon snabb cykling var det heller inte mer än nån enstaka sträcka. Plac 19 av 35. 15 km, 0:50

2015-09-19: X-Cup 7, Käglinge. Ovanligt stort startfält och många i Fålla 1 framför min Fålla 2. Trångt i starten och många låg framför. Körde på bra, men några körde om mig tidigt. Flera av dem passerade jag en stund senare. Höll bra fart och inga missöden. Skön bana som passar mig perfekt. Tyvärr för många bra åkare med. Plac 32 av 89. 21 km, 1:01

2015-10-17: MTBO Träningstävling Orup. Felfritt lopp utan bommar. Något sämre vägval bara, från 9 till 10 där jag borde tagit mer åt vänster ut på vägen. Lite svårare orientering, så jag är nöjd med koncentrationen. Ganska bra fart men Anders S var snabbare. Dock bara 2 minuter, så det kan jag vara nöjd med. Plac 2 av 16. 18 km, Tid 1.00.18.

2015-10-24: MTBO Träningstävling Järavallen. I stort sett felfritt hela vägen utom till sista kontrollen. Det låg ett stort nerfallet träd över vägen precis före en korsning med flera stigar. Kom ut till en större stig och trodde jag hade koll på riktning, men det blev ganska fel, nästan 180°. Fick köra en lång omväg. Såg sen att jag ledde med 1 minut före Björn Völcker, men tappade 2 minuter på den missen. Slutade 2:a alltså. Retligt. 11 km, 0:39

2015-10-31: MTBO Träningstävling Käglinge. Samma område som X-Cup och en föregående tävling, så lokalkännedomen var god. Fullt ös hela tiden, och rakt på. Inga bommar, men lite sämre vägval till 9, gick vänster om fårhagen istället för rakt över. Tappade 23 sekunder. Största tidstappet var 33 sek till 29:an. Lite tvekan, onödig vändning och sämre vägval. 4 sträckor med bästatid, 16 med 2-3 placering. Ledde fram till 16:e, sen gick Björn Völcker om och drog ifrån. Förmodligen bättre uthållighet. Plac 2, 2.42 min efter. 12 km, 0:45

2015-11-14: Vinterserien MTBO Etapp 1, Danstrup Hegn. I stort sett perfekt lopp. Nöjd med alla vägval utom ett, till 17, där jag tappade 1 minut. Gjorde även en stor bom till 12:an. Tog norra vägvalet och nästan vid avtagsvägen fick jag för mig att jag kört för långt eftersom jag passerade en bäck, och det fanns en efter min avtagsväg. Tyvärr även innan, men det såg jag inte på kartan. Vände och kom nästan hela vägen tillbaks till kontrollen. Fick vända igen och kom då rätt. Tappade 3 minuter. Tid 1:28:59. Plac 2 av 32, 7.53 efter. 27 km, 1:29

2015-11-21: Vinterserien MTBO Etapp 2, Rude Skov. Började bra. Tredje tid på långsträckan till 3:e. Missade att man kunde ta vägen över toppen till och från 4:an. Bomtid 1 min. Bästa tid till 5:an. Ännu en bom till 7:an där jag trasslade till det bland låga björkbuskage. På väg från 8:an fick jag punka som tog ca 14 min att laga, försökte först med kolsyrepatron men fick sen lägga i slang. Allt inbakat i lera. Ännu en bom till 10:an där jag räknade fel på korsningar. Dåligt fokus. Efter det kom jag igång igen ett tag med 2 nästbästa tider. Bom till 18 där jag valde en stig precis bredvid den rätta eftersom min doldes av ringen på kartan. Sämre vägval till 19. Hittade inte 21 eftersom den var bakom åsen och inte framför som jag läste på kartan. Plac 12 av 18, 29 min efter. 29 km, 1:54

2015-11-28: Vinterserien MTBO Etapp 3, Store Dyrehave. Regn, kallt och riktigt lerigt. Började med att missa första avtagsvägen och fick ta runt om bakvägen till 1:an. Visade sig vara bättre eftersom det blev 2:a tid dit. Därefter gick det som på räls ett bra tag. Trampade på bra och hade full koll. Tog även bra vägval, undantag till 4:an där jag fick ta för mycket höjd. Gjorde en vurpa till 6:an, bara sladdade, och en till 7:an där bromsarna inte tog i nerförsbacken och jag fortsatte rakt in i ett träd. Sämre vägval till 8:an där man kunde gått ut på asfaltvägen till vänster men jag tog grusväg till höger. Tänkte inte på det. Vid 12:an kom jag ikapp både Johan och Fredrik och höll högre fart än dem i leran på väg från kontrollen. De hakade på mig och vi körde i rad till 13 och 14. Bra fart höll vi, 1:a, 2:a och 3:e tid. Till 15 tog Fredrik högervägval och jag och Johan vänster. På grusvägen nära kontrollen började jag leta efter en liten stig till MTB-spåret men hittade inte den. Körde fram och tillbaks några gånger innan jag hittade något otydligt. Kom till kontrollen samtidigt som Fredrik, men jag misstänkte att min väg inte var rätt och jag hade genat eftersom jag kom från fel håll. En koll på kartan efteråt visade att där fanns ingen stig utritad, men jag visste sen tidigare att där brukar vara en. Min karta var så blöt och lerig så jag såg inte om den fanns där eller inte. Lite fusk alltså, men jag vann ingen tid utan tvärtom tappade på det. Därifrån tryckte vi på alla tre igen tillsammans och höll hög fart. Allas kartor var så leriga att de knappt var läsbara och när man skulle vända eller flytta på den föll de isär. Från 17 till 18 tog vi olika vägval men kom fram samtidigt. Jag hade dock fått stå och pussla med kartan för att se vart jag skulle. Målspurten vanns av Fredrik där vi båda hetsade varann. Placering 1 av 17, 18 sek före 2:an. 31 km, Tid 1:45:13

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

