Summering tävlingar 2014

Eftersom det inte blev några längre tävlingar detta året heller så får det räcka med ett inlägg som summerar alla tävlingarna med de korta rapporter jag skrivit på Funbeat.

2014-01-011: Vinterserien MTB-O, etapp 5, Gribskov Vest. Problemen började redan dagen innan med att jag gjorde min vanliga cykel obrukbar genom att förstöra bakbromsen vid service. Fick ta äldste sonens istället. Kassa växlar var bara början. Tre första kontrollerna gick finfint, sen blev det förvirrat flera gånger på samma sträcka, bomtid 4 minuter. Två kontroller senare tappade jag bort en stig i en stormfälld del av skogen och släpade cykel genom terräng i 500 m. Tappade 2,5 minut. Sedan gick det något bättre ett tag, tills växelvajern gick av. Då var jag bara halvvägs. Resten av banan hade jag i princip bara en växel, högsta bak och mellan fram. Lägsta fram funkade bara så länge jag inte la på tryck, för då fastnade kedjan. Uppförsbackarna blev hyfsat jobbiga och låren tog mycket stryk. Kartläsningen funkade dock klockrent resten ända till mål. Plac 10 av 25, 20 min efter. 27 km, 1:30.

2014-01-25: Vinterserien MTB-O, etapp 6, Danstrup Hegn. Några minusgrader och bitande vind gjorde förhållandena tuffa. Marken var frusen och rejält knagglig och spårig där den tidigare varit lerig. Navigeringen gick stabilt och som på räls nästan hela tävlingen. Något dåligt vägval, en längre tvekan med kartläsning samt en felcykling gjorde att 3-4 minuter gick förlorade. Cykeltempot inte riktigt lika bra som de två bästa men inte mycket efter. Plac 5 av 19, 5.46 efter. 30 km, 1:47

2014-03-01: Vinterserien MTB-O, etapp 9, Store Dyrehave. Blött väder och massor av fallna träd gjorde terrängen tuff. Fast området var ganska bekant med tre tidigare tävlingar. Klassiskt danskt rutnät av skogsvägar. Navigering gick perfekt förutom en jättebom som var en repris från förra besöket här. Körde fel i den centrala stjärnkorsningen med 8 utgående vägar. Tappade 4 minuter! Annars mycket bra navigerat med bra vägval nästan hela tiden. Plac 7 av 22, 11 min efter. 26 km, 1:22

2014-03-08: Vinterserien MTB-O, etapp 10, Ravnsholt. Strålande sol, torrt i marken, fina skogar och bra bana. Allt på topp, och äntligen blev det ett felfritt lopp. Ett dåligt vägval bara, med en minuts förlust. Sen fegade jag lite med tempot, kom på mig själv flera gånger med att cykla för långsamt. Fast cykla rätt är viktigare. Plac 6 av 28, 13 min efter danska eliten. 24 km, 1:14

2014-03-15: Trimtex MTB-O Cup etapp 1, Stenholt Vang, Danmark. Någorlunda stabilt, men lite för många småmissar här och där som blev mycket tid totalt. Flera av missarna rena slumpen. Några bra vägval, några dåliga (som vanligt). Tempot bättre än sist, särskilt när jag hade andra runtomkring mig. Plac 9 av 11 i H21 (egentligen anmäld i H40 men de satte mig i H21), 11 min efter. 23 km, 1:15

2014-04-11: MTBO Camp Bornholm, Night Short, Gallökken. Både sprint och mörker på samma gång blev för mycket. Klart osäker på min förmåga gjorde att jag cyklade i snigelfart av rädsla för att hamna helfel. Lyckades därmed hålla mig ganska rätt hela tiden, förutom 2 bommar på över minuten. Svår bana med gott om stigar. Plac 27 av 58 i Men Long. 6 km, 0:32

2014-04-12: MTBO Camp Bornholm, Long, Almindingen, Välbekant område, där jag varit flera gånger förut. Svåra vägval, men inte så svårt att navigera. Hade dock otur flera gånger där mina vägval var mer svårframkomliga än vad som framgick av kartan. Hamnade lite fel 2 ggr av samma anledning, Ojämna sträcktider, ibland mycket bra, ibland uselt. Bra tempo andra halvan. Plac 15 av 68. 10 min efter. 33 km, 1:39

2014-04-13: MTBO Camp Bornholm, Middle, Blykobbe Plantage, Ännu ett område jag varit i flera gånger, men kände inte igen mig särskilt mycket. Bra medeldistans med gott om stigar och omväxlande långsträckor och korta. Gjorde bara en bom på över minuten, men var väldigt ojämn på sträckorna, alltifrån 2:a till 51:a tid. På de lätta sträckorna var jag snabb, ca 4-5:e bäst, så cykeltempot är bra. Tog i rejält också, för jag glömde att det var kartvändning och trodde att det var målgång efter 16 kontroller, fast det var 8 till på andra sidan. Plac 16 av 68 i Men Long. 6 min efter. 17 km, 0:59

2014-04-14: MTBO-Camp Bornholm, Medel. Hasle. Ganska jämn prestation. En bomtid på 2 minuter pga flera småmissar på sträckan. Även en bästatid kort därefter. Bra koll på kartan hela tiden och ganska bra fart. Plac 15 av 60 i ML. 17 km, 0:56

2014-04-15: MTBO-Camp Bornholm, Ultralång. Avslutning med masstart och långrunda på norra delen av ön. Mycket asfalt och transport mellan enstaka skogar. Hård motvind från norr. Fick en bra start och en fin klunga att köra med. De hade annan bana, så efter det var jag ensam ett tag tills två starka cyklister kom ikapp. Sällskap med dem en god stund och hjälp med navigeringen. Jag valde annan väg nära slutet och hittade alla kontroller utan problem. Kom i mål som tvåa men står som segrare eftersom italienaren fick en annan starttid. Märkligt. Plac 1? av 52 i mellanklassen. 65 km, 2:52

2014-04-19: X-Cup etapp 1, Hovdala. Riktigt varmt, och fick byta om till korta ben och ärmar precis före start. Tur det. Startade ihop med de vanliga motståndarna och hängde med lagom i starten uppför långa slakmotan, men i första branta singletrailen när det blev kö började folk springa runt om på sidorna. Ett ofog tycker jag, och höll mig kvar i ledet. Tappade massa platser som sen var svåra att plocka. Kände mig starkare än de flesta runtomkring och passerade mer än blev passerad. Tog mest i uppförsbackarna, men var bara jämnsnabb på de tekniska och leriga partierna. Sista varvet fanns det krafter kvar som jag pressade ur i de sista backarna. Plac 28 av 145. 20 km, 1:01

2014-05-11: Göingerundan 150 km med FK Trampens sub-10 gäng på 17 pers. Start och mål i Hässleholm. Ingen bra start, redan efter 15 min fick vi första punkan och en till efter 25 min. Tredje punkan efter 45 min. Samma cyklist alla gångerna. En stund senare började det regna och höll på mer eller mindre resten av hela rundan. Noll sikt ibland. Efter halva rundan blev det ännu ett punkastopp, utöver en massa andra småstopp. Tempot var klart behagligt och det var inte benen som var trötta utan ryggen och axlarna. Fortfarande inte helt van vid lvg. 152 km, 5:31

2014-05-17: MTB-O World Cup Danmark, Öppen klass 3. Teglstrup Hegn. Samma bana som eliten kört tidigare under dagen. Började med masstart som blev lite stökig och jag kom iväg långt bak. Tappade täten direkt alltså och tog ett uselt vägval till 2:an eftersom jag inte såg asfaltvägen på kartan pga blek färg. Sen ännu ett korkat vägval till 3:an där jag dessutom tappade bort mig och var rätt vilse ett tag. Nästa fel var att glömma mitt planerade vägval och ta ett annat som var mycket längre. Gjorde flera andra småmissar under den väldigt långa banan, 42 kontroller. Synd på en så fin bana i underbar terräng. Perfekt stig/vägsystem. Härligt väder också. Plac 9 av 28. 42 km, 2:05

2014-05-18: X-Cup etapp 2, Bockeboda. Lite känningar i låren sen gårdagens tävling, men det blev bra efter uppvärmningen. Starten var uppdelad i startfållor och jag stod i första. Helt rätt placeringar och det flöt på bra, förutom första lilla springbacken. Sen växlade jag några placeringar bara med enstaka cyklister. Kändes ovanligt bra på de tekniska partierna som jag tidigare haft svårt med. Antingen har banan blivit lättare eller jag bättre. Låg med bra och hade varken problem med farten eller orken. Körde på nån skarp kant med bakhjulet och tappade luften. Fick stanna och lägga i slang. Kändes som att hundra cyklister hann passera. Fortsatte lite avslaget, men fick upp farten igen efter ett tag. Det hade börjat regna lätt vid start och ökade efterhand. Mot slutet var det rejält slirigt på sina ställen. Plac 79 av 124. 19 km, 1:11

2014-05-31: Ringsjön runt. Med FK Trampens Vätterngrupp. Lite kyligt väder i början. Vi drog på i en väldans fart i början, men sen höll vi lagom resten av rundan. Jämn grupp på 17 pers. Behaglig runda. 120 km, 3:45

2014-06-14: Vätternrundan. Körde med FK Trampens sub 10 grupp. Vi var 25 personer, ganska väl samövade och det flöt på väldigt bra. Medvind till Jönköping, så vi höll god fart utan större ansträngning. Blå himmel och inte särskilt kallt så tidigt. Vi startade 5.26. På västra sidan var det motvind, men det flöt på bra ändå. Tre depåstopp på 5-7 minuter. Tappade några ur klungan i ett av dem, men de kom ikapp senare. En vurpa hade vi, ner i diket, så det gick inte illa. På slutet släppte 3 pers. Vi gick i mål på 9.41. Jag var inte särskilt trött i benen och hade gott om krafter kvar. Stickningar i ländryggen var mitt största besvär. 298 km, 9:41

2014-07-05: X-Cup Etapp 4, Klåveröd. Lite ny bansträckning med mer grusväg och lättcyklat, men ändå tillräckligt mycket rötter och stenar för att kvala in som den mest svårcyklade banan av alla. Rejält varmt och torra spår. I starten kändes det som att jag stod still jämfört med alla andra runtomkring som bara drog förbi. Förstod inte varför. På stigarna hängde jag med bra och efterhand kom jag igång och började plocka placeringar igen. Kämpade på bra trots alla rötter och stenar som jag inte är så bra på. Uppförsbackarna gick bäst av allt. Väldisponerat med krafterna. Plac 25 av 89. 18 km, 1:03

2014-07-21: O-Ringen MTB-O Etapp 1 i Åhus, Medeldistans H40. Inledde med en bom till första, såg inte stigen. Till tvåan mycket bra, men sen var det kört. Inget stämde och jag fick irra runt ett tag innan jag hittade trean. Enligt Quickroute kom jag in på en stig som inte var utritad. Bom på 3,5 minut. Försökte cykla ikapp men slarvade med kartläsning och tog fel stig flera gånger. Dumt. Andra halvan gick bättre och lyckades jobba upp mig från 54:e plats till 38:e (av 75). Inte alls nöjd. De felfria sträckorna var jag på 5-15 plats. 15 km, 0:43

2014-07-22: O-Ringen MTB-O Etapp 2, Furuboda Sprint H40. Riktigt nöjd till första, gick rakt på i bra fart. Till tvåan kom jag in på ett sandfält som inte gick att cykla på, tappade 45 sek. Sen gick det finfint, t.o.m. näst bästa tid till femman. Fortsatte ganska bra fast med enstaka småmissar. Till 10:an tappade jag bort mig, såg i efterhand att det var en stig som inte var utritad. Hittade dock en kontroll nånstans, men tyckte inte det var min kodsiffra. Fortsatte iväg, lyckades lokalisera mig och återvände till samma kontroll. Det var rätt fast jag hade läst på en annan kontroll. Några bra sträckor, sen ett uselt vägval över en sandig ås. Plac 29 av 75. Väldigt varierande sträcktider. 7,5 km, 0:26

2014-07-23: O-Ringen MTB-O Etapp 3, Ryssberget H40 Lång. Jaktstart. Gick ut som nr 32, 13.24 efter ledaren. Märkte direkt att jag cyklade betydligt snabbare än dem framför mig och plockade platser direkt. Tyvärr läste jag fel på kartan och cyklade till femman istället för tvåan. Sen gick det bra ett tag. Mycket upp och ner för ”berget” vilket passade mig perfekt. Starka ben i backarna. Tog ett dåligt vägval till femman bara, annars gick det finfint. Kändes lite långsamt och fick peppa mig själv att ta i mer. Sista tio kontrollerna gick som på räls. Härlig avslutning. Plac 10 (förmodligen 9) av 75. Plockade 19 placeringar och slutade 13’e totalt. 29 km, 1:31

2014-08-02: X-Cup Etapp 5, Hovdala. 2 timmars-tävling istället för 1 timme. Start med lång uppförsbacke. Inga problem att hänga med täten, men så snart det blev single-track började jag tappa. Sen tappade jag kedjan och ett helt gäng passerade. Kom ikapp, gick om och var nästan tillbaks på samma plats när den åkte av igen. Riktigt stökiga stigar, men borde inte hända trots det. På den långa uppförsbacken körde jag bra, men utför gick det sämre. Krampkänningar på sista varvet, men det klarade sig. Plac 37 av 183. 43 km, 2:10

2014-08-08: SM MTB-O Sprint H40, Eksjö. Första delen i bostadsområde gick finfint. Kom sen in i stigrik skog och tappade framförhållningen. Körde rätt, men fick ta det ganska långsamt och försiktigt. På slutdelen över öppna fältet ökade jag farten igen och fick till några bra tider. Nöjd att jag inte missade nånting, men cyklar för långsamt i förhållande till de bästa i klassen. Plac 14 av 28, 3.32 efter. 8 km, 0:24

2014-08-09: SM MTB-O Långdistans H40, Eksjö. Bra start, sen en en liten bom till tvåan, en större till trean, och fortsatte med dåligt vägval på långsträckan till fyran. Fortsatte lite bättre blandat med småmissar fram till 12:an. Då kom stormissen. Tappade bort mig helt på stora grusvägar. Hade ingen aning om var jag var och var jag kört fel nånstans. Yrade runt fram och tillbaks för att lokalisera mig när jag plötsligt såg en kontroll och det var min. Himla tur. Bommad tid 3:30. Därefter gick det både rätt och snabbt ända in i mål. En bästasträcka blev det också. Plac 14 av 30, 14 min efter. 27 km, 1:16

2014-08-10: SM MTB-O Medeldistans H40, Eksjö. Riktigt lurig bana, med både svåra vägval och stigtäta områden. Lite nervös start, hade för bråttom och gjorde småmissar och dåliga vägval. Tappade inte så mycket. Sen gick det bra ett tag med en liten omväg till 10:an. Därefter några riktigt bra sträckor, 3 st topp 4. Följde upp med en bom till 16 på 1.15. Tog fel riktning ut från kontrollen före och försökte rätta till det genom att släpa cykeln i terrängen (tillåtet). Ännu en bom till 18:e, följde fel stig i hetsen nära mål. Fast sen satte jag bästatid till näst sista. Plac 13 av 30, 5.40 efter. 15 km, 0:50

2014-08-24: Snapphaneturen 2014. Stor skillnad mot förra året då det var SM, nu var det bara 26 startande i tävlingsklassen. Jag släppte tätgruppen tidigt och hamnade lite ensam en stund tills bakomvarande kom ikapp. Hängde ihop med dem men vi splittrades efterhand. Blev mycket solokörning. Banan helt perfekt, med bara enstaka lerpartier. Körde i kontrollerat tempo första varvet och var lagom trött vid varvningen. Ännu mer ensam på andra varvet. Lite lerigare spår efter lätt regn och första varvets passeringar, men inget störande. Låren blev mer och mer slitna men jag kunde hålla bra fart ändå. Även uppförsbackarna gick utan större problem. Perfekt disponerade krafter. Fick ganska ont i ryggen och midjan på slutet. Plac 9 av 26 i HSport. 78 km, 4:11

2014-09-14: X-Cup Etapp 6, Käglinge. Gick ut lugnt för att känna hur det var med formen efter förkylningen och träningsuppehållet, men märkte hur jag lätt kom ikapp och förbi flera av dem runtomkring. De två första varven körde jag i lagom-tempo och ändå gick jag om många jag brukar hamna efter. Underbar känsla. Banan passade mig perfekt, med snabba, slingriga spår utan rötter och stenar. Lite lerigt, men inga problem med greppet trots det. Sista varvet pressade jag ut det sista ur kroppen också. Plac 18 av 67. 20 km, 1:07

2014-10-04: X-Cup 7, Orup. Efter provcyklingen av banan som blivit förlängd med ett rejält parti stökig rot-och stenskog insåg jag att det inte var min typ av bana. Började halvkasst och tappade täten i uppförsbacken, men kom igång och plockade placeringar hela första varvet och började få flyt i de tekniska delarna. Gick om en hel del folk. Sen stod jag över styret och alla gick om mig igen. Körde några hundra meter och sen tappade jag kedjan. Då gick ännu mer folk om och jag började fega i alla nerförsbackar. Höll ihop det på slutet åtminstone. Plac 25 av 86. 20 km, 1:13

2014-10-11: MTB-O tävling Store Dyrehave, Trimtex Cup. Medel H40. I stort sett felfri tävling med bra fart. Jagad av två andra svenskar som brukar slå mig. Höll dem bakom mig hela tiden, men tiden räckte inte. Gjorde en miss på näst sista sträckan där jag trodde att jag kört fel, vände och tog en annan väg. Tyvärr var den första rätt. Tappade ca en minut. Kunde kommit tvåa om jag fortsatt men nu blev det 4:e plats av 8. 23 km, 1:10

2014-10-18: MTB-O tävling i Furuboda utanför Kristianstad. Samma område som sprinten på O-ringen men utökat norrut över Gropahålet. Stigtätt område längs stranden blandat med lättare rutnät vid sommarstugorna. Körde mycket säkra vägval, både för att slippa sandiga partier och för att inte komma vilse bland småstigarna. Hela loppet gick som på räls utom till 13 där jag gick in en stig för tidigt och till 14 där jag följde stranden något för långt. Annars klart nöjd. Plac 1 av 15, 4.50 före 2:an. 19 km, 1:00

Detta inlägg publicerades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar