Summering tävlingar 2013

Eftersom jag inte skriver några rapporter från kortare tävlingar här, och det inte blev några långa tävlingar under 2013, så sammanställer jag mina noteringar från Funbeat i en summering istället. Jag har numera ändrat inriktning, från längre multisport till kortare MTB och MTB-O tävlingar. Anledningen är främst för att det är så mycket roligare att cykla än springa och paddla. Just MTB-O är det roligaste jag ägnat mig åt på länge, och ska satsa hårt på det framöver.

2013-01-12: Vinterserien MTBO, etapp 6, Store Dyrehave, Danmark. Med Anders H. Långa banan, 18 km. Ganska lätt bana med mycket kors och tvärs på raka grusvägar och sedan avstickare till kontrollerna på tekniska stigar. Tappade inte bort mig en enda gång och tog bra vägval. Enda stoppet var pga en växeltrissa som frös ihop fullständigt. Kallt väder med lätt snöfall och mycket frusen lera med enstaka blöthål. Plac 9 av 29. 27 km, 1:26.

2013-02-02: Vinterserien MTBO, etapp 8, Stenholt Vang. Med Anders H. Långa banan, 18 km. Lite knepigare bana än sist, och klurigare vägval. Bra bana. Full koncentration krävdes, och jag hade koll i stort hela tiden. Några kartkontrollstopp bara, men inga bommar. Bra tryck på cyklingen. En fjärdedel av banan i bebyggt område. Plac 2 av 21, 1.18 efter vinnaren. Bästa resultatet hittills. Kul! 19 km. 1:07.

2013-03-09: Vinterserien MTBO, etapp 11, Tokkekøb Hegn. Väldigt ojämnt resultat, antingen bland de bästa sträcktiderna eller de sämsta. Några rejäla bommar, bl a en på 4-5 min. Total bomtid 11 min! Alla beroende på att jag missade en stig eller kom in på något som såg ut att vara en stig. Skogen full av ris och gamla löv gjorde det svårt att hitta rätt. Utan bommarna hade det gått finfint, så tempot var det inget fel på. Plac 8 av 15, 14 min efter. Totalt i serien 11 av 69, klass H 18 km. 26 km. 1:30

2013-04-01: MTB. XCup – Träningstävling. Hofterup. Årets första tävling. Trevlig bana med bra mix av lite tekniskt och snabbcyklat. Sköna spår. Blev ensam nånstans mitt i fältet redan under första varvet, men ikappkörd av en som sedan hängde på bakom i fyra varv. Gick om mig på sista varvet och jag fick släppa honom med 100 m kvar till  mål. Kul fight. Vädret underbart. 21 km. 1:03

2013-04-13: Möllerödsracet (träningstävling). Ordinarie inställd pga få deltagare, så det blev lite enklare tävling. 60 min + avslutat varv. Väldigt teknisk och svårcyklad bana. Bara ca 5% plan grusväg. Satsade hårt ett halvt varv, sen började ryggen kännas pga stötigheten. Tog slut fysiskt också. Grymt jobbig bana. Gjorde 2 vurpor också. Hann bara 2 varv, tack och lov. 15 km. 1:05

2013-04-14: Trimtex MTBO Cup, Lystrup Skov, Danmark. Medeldistans. Ganska klurig bana med gott om vägval och en del svårnavigerade område. Tyckte jag klarade mig riktigt bra, utom till sista kontrollen där jag hamnade vid målet istället. Fick vända tillbaks och ta den. Tungcyklat med lera nästan överallt. Plac 4 av 6 i H40. 18 km. 1:12

2013-04-20: Frosta Multisport Race. Med Anders Heyden från Lunds OK. Hans premiärtävling. Långa Klassen Herr. Klent startfält, bara 7 lag. Började med paddling. Vi paddlade både krokigt och långsamt. Kom tillbaks sist. Sen MTB-O, gick bra. Lång OL, bomfritt men långsamt. Kortare MTB-O tillbaks. Sen krokig paddling igen. Lite MTB-O och avslutning med OL. Rakt igenom perfekt navigering, jag skötte MTB-O och Anders OL. Maxtid var 7 h, vi kom imål 13 sek över. Slutspurten på OL räckte inte. Plac 6. 7:00

2013-04-28: X-Cup etapp 1, Ängelholm. Ganska snirklig bana med mossmark och en del rötter. Lite upp och ner på småkullar. Växlarna strulade en del sen gårdagens vurpa, trots grundlig reparation. Jämn, hög belastning. Fick lite nya krafter på sista varvet. Hann 6 varv. Plac 26. 115 startande! Helkul med sån uppslutning. 22 km. 1:08

2013-05-18: X-Cup etapp 2, Hässleholm. Rejält kuperad bana med två långa, sega uppförsbackar. Även två långa partier med grusväg. Kändes som att det passade mig bra. Fick en bra start och la mig snabbt på rätt plats i fältet. Från andra varvet in i mål hade jag en intressant fight med en cyklist som var långsam på grusväg där jag drog ifrån, men sen kom han ikapp på alla tekniska partier där jag var långsam. Jag disponerade krafterna perfekt och hade kvar till en långspurt sista halva varvet och höll ledningen in i mål. Vädret rejält hett, men det gick bättre än väntat. Plac 33 av 145. 20 km. 1:00

2013-06-02: Trimtex MTB-O Cup, Store Dyrehave, Danmark. Långdistans. Ganska lätt bana som vanligt i den skogen. Mycket grusväg med avstickare in till kontrollen och sen ut igen. Trots det bommade jag stort genom att följa fel grusväg från en flervägskorsning. Andra bommen kom när jag inte såg en liten avtagsstig och kom för långt. Annars bra vägval, bra cykeltempo och kartkoll. Plac 3 av 10 i H40. 34 km. 1:35

2013-06-07: MTB-O SM, Sprint. Övre Tjärna, Borlänge. Började i villakvarter med lite parkområden, inga problem. Sen in i skog med myller av stigar, både smala och breda. de flesta sandiga. Lyckades hålla rätt på dem med mycket koncentration och lite tur. Iväg till nytt område med kartbyte och vanlig skog och lite färre stigar. Där gick det perfekt. Några sämre vägval i början, men det tog jag igen på snabba beslut och högt tempo. En kort felkörning på 10 m var enda missen. Kanske tog det lite väl försiktigt i det stigtäta området. Fast bättre än såhär tror jag inte jag kan prestera. Räckte till plac 8 av 23 i H40, 2.35 min efter. 7 km. 0:24

2013-06-08: MTB-O SM, Medeldistans. Bäsna, Borlänge. Lättare område med glesare stignät, men ganska kuperat och sandigt. Riktigt knepiga vägvalsträckor och jag förlorade mycket på dåliga vägval. Tempomässigt hängde jag med bra på de sträckor där det var självklar väg. Några kartläsningsmissar gjorde jag inte idag heller, mer än nån felsväng på 5 m. Alltså var det vägvalen jag tappade på. Gissar på 3 minuter förlorat på dem. Nu blev det plac 10 av 33 i H40, 5.17 efter. 16 km. 0:49

2013-06-09: MTB-O SM, Långdistans. Bäsna, Borlänge. Samma område som igår, fast lite utökat. Mycket kartvändande, en dubbelsidig A3 och en A4. Började bra, sen gjorde jag tydligen ett helkasst vägval på en långsträcka som jag fortfarande tycker ser bättre ut på kartan, fast de flesta hade över minuten bättre. Enkla sträckor höll jag nästan samma fart som de bästa. I en brant nerförsbacke krängde jag till framdäcket så hälften av luften gick ur. Försökte fortsätta, men det gick inte att styra, så jag fick stanna och pumpa. Vid första kartbytet stressade jag till det och körde fel håll ca 50 m. Vid nästa långsträcka tappade jag kartkontakten ett tag och var väldigt nära att tappa bort mig helt, men lyckades lokalisera mig ganska snabbt. Puh, paniken var nära. Sista kartdelen gick finfint och jag pressade ur det sista ur benen och höll jämn fart med vinnarna. Plac 11 av 24 i H40, 8.04 efter. 25 km. 1:18

2013-06-15: XCup Etapp 3, Mölleröd, Hässleholm. Tuff bana, i bökigaste laget för mig. Tryckte på så gott det gick iallafall. För det mesta bra flyt bland stenarna, men några uppförsbackar med rötter gick sämre. Höll jämn fart hela loppet. Hann 4 varv. Plac 17 av 82. 21 km. 1:14

2013-06-29: Skaffat ny MTB. Ett hemmabygge på kolfiberram från Kina. 27,5″. Vikt 9,3 kg. Betydligt roligare och bättre att cykla på än den gamla 26″ alu-cykeln.

2013-07-06: XCup Etapp 4, Bockeboda, Kristianstad. Ungefär samma bana som Bockaracet för nåt år sen. Betydde också att det var en ganska tekniska bana, med massa rötter och stengärden att ta sig över. En vurpa över styret blev det. Cykeln kändes bra, lättsvängd, lättdriven och växlade perfekt. Men inte blev det så mycket bättre resultat för det. Tog i vad jag kunde, men hamnade ungefär där jag brukar, plac 27 av 100. Inte min typ av bana. 17 km. 1:06

2013-08-03: XCup Etapp 6, Klåveröd. Redan under provcykling av varvet kände jag att detta skulle bli tuffare än vanligt. Stökigare bana får man leta efter, bara sten och rötter, tuffa uppförsbackar och svåra nerförsbackar. På det kom dagens stekheta väder. Gick ut försiktigt och hamnade långt bak, men det var bara bra. Kroknade mer och mer och fick krampkänning i låren under tredje varvet. Glad att jag överhuvudtaget tog mig i mål. Sämsta placeringen i år, 35 av 99. 18 km. 1:15

2013-08-25: Snapphaneturen, Hässleholm. SM MTB Marathon, men jag körde Motion 75 km. Favorittävlingen i MTB. Perfekt bana, ganska perfekt väder, bara lite för varmt. Gemensam start med dem som körde 1 varv, så jag låg och fightades med dem. Tog i lite mer än planerat, så redan i slutet på första varvet började jag få krampkänning i låren. Andra varvet var jag helt ensam nästan hela tiden. Det blev en kamp för att inte få kramp. Det spred sig till vaderna och baksida lår, men framsidan var värst. Mycket nära flera gånger. Tid första varvet 1.54, andra 2.11. Totaltid 4.20.49 med mastervarv och slutloop. Plac 11 av 55. 79 km.

2013-08-31: Bockstensturen 95 km. Bra start och gled med bekvämt hela släta delen till första skogen. Förutom att det kunde slutat redan där, höll på att bli nerkastad i asfalten av en lite väl närgången typ som drog till min arm med sitt styre. Massvurpan nära. I uppförsbackarna kände jag att benen inte var riktigt fräscha, så det blev låga växlar uppför. Sen kom regnet och gjorde stigarna svårcyklade men roliga. Även svårt att ligga på rulle med gyttjesprut i ansiktet. Nästa bakslag kom med 2,5 mil kvar och jag rev upp däcksidan på en sten. Blev en stunds pysslande vid sidan av stigen. I med slang och täta revan invändigt med tom gelförpackning. Höll resten av vägen hem. Stoppet tog 14 minuter tack vare all lera på prylarna. Sista biten var svår att hitta en lagom snabb klunga i motvinden. Körde mycket själv. Trötta ben men ingen kramp. Plac 36 av 61 i Herr Sport. 95 km. 4:33

2013-09-21: XCup Etapp 7, Käglinge. Hamnade väldigt långt ner i startledet eftersom ingen visste var startlinjen var, och sen var det för trångt att flytta framåt. Första varvet gick i lustempo och jag fick passera folk hela tävlingen. Ingen gick om mig. Banan passade mig och min cykel finfint, ganska lätt, snäva svängar och många backar. Kände mig urstark i backarna. Härligt. Hade gott om krafter kvar vid målgång. Riktigt skön tävling, förutom starten. Plac 27 av 118. 19 km. 1:01
http://www.strava.com/activities/83937763

2013-09-27: Solvarvet Skåne 2013

2013-10-19: Kastbergaloppet. Grusvägslopp utanför Eslöv. Ungefär lika fördelning mellan MTB och Cyclocross. Jag körde MTB. Försökte hänga på täten, och det höll i max en kvart. Sen var vi 4 pers som släppte ungefär samtidigt och vi höll ihop nästan hela resten av loppet. Kändes tungt på asfaltpartierna, men bra på grus. Väldisponerat lopp, orken tog slut med bara några km kvar till mål, men fick draghjälp sista biten. Plac 15 av 44, men först av alla på MTB. 67 km. 2:15

2013-11-16: Vinterserien MTB-O, etapp 1, Tokkekøb Hegn. Lite ringrostig, men kom igång bra. Tappade fokus vid tredje kontrollen och körde för långt, bom på 1.30. Sen inga fler missar. Rejält knepig bana med massor av stigar och gott om vägval. Mycket löv som dolde vissa stigar. Lurigt. Även småloopar där vi kunde återvända till samma kontroll flera gånger. Gällde att hålla koll på riktning och ordning på kontrollerna. Nära köra till fel en gång. Annars riktigt bra navigering och vägval. Ganska bra cykeltempo också, fast mot de yngre danska elitcyklisterna hade man inte mycket att sätta emot. Nöjd med plac 7 av 25, 16 min efter. 28 km. 1:34

2013-11-23: Vinterserien MTB-O, etapp 2, Gribskov Midt. Inledde med att köra bort mig totalt när jag inte hittade startkontrollen. Det fanns nämligen ingen, de hade lagt den precis på startplatsen såg jag efteråt. Hade ingen koll alls på var jag var. Tog några minuter att lokalisera mig. Efter det hade jag full kartkoll resten av tävlingen, men tog ganska många dåliga vägval. Inga stora förluster på var och en, men tillsammans blev det många minuter. Cykeltempot bra. Återigen plac 7 av 28. 28 km. 1:23

2013-11-30: Vinterserien MTB-O, etapp 3, Rude Skov. Inledde med en jättebom redan till andra kontrollen. Precis vid kontrollen var skogen full av stormfällda träd och jag kunde inte se vad som var stig eller inte. Letade ett tag men vände och cyklade runt en bra bit för att kunna ta den säkert från andra hållet. Såg senare att jag varit bara 20 m ifrån kontrollen. Bom på 7 minuter! Tappade sugen totalt och tryckte inte på i cyklingen. Kom dock igång mer och mer och hade bra flyt ända till slutet. På näst sista kontrollen gjorde jag en extra sväng upp på en hög kulle för jag trodde kontrollen var högst upp. Det var den inte. 1 min bom. Avslutade med att stämpla fel i sista kontrollen för jag trodde det var samma som jag haft tidigare på andra sidan kartan. Därför kollade jag varken kartan eller kodsiffran. Rätt kontroll var på en parallell stig. Surt. Hade fått plac 6 av 17 annars, och hade jag inte gjort de två bommarna hade jag vunnit. Så det närmar sig. 30 km. 1:39

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

