Solvarvet Skåne 2012-09-21

Redan när jag var på väg till Bjärred började det regna. Det var det sista jag önskade mig, men var beredd på det. Därmed gick jag också miste om solnedgången. Enligt kalendern gick solen ner 19.07, så jag startade då. Vinden var kraftigare än prognosen, som sa vindstilla, men jag hade både medvind och motvind, så det jämnade ut sig. Efter en halvtimme tändes pannlampan, och var på i 11 timmar. Med lägsta styrka höll batteriet hela tiden och räckte till lagom för att se vägen. Jag hade matstopp inplanerade varje timme, och skulle pausa för att inte komma fram för tidigt. Behövde hålla 15 km i timmen för att komma fram i tid, och tänkte att det kommer behövas många pauser. Trampade också långsamt. Redan vid första stoppet var jag nån minut försenad. Upptäckte också att telefonen tappat mottagning. Pulade med den ett tag för att få igång live-tracking. Cyklade vidare på lättcyklade vägar. Några kringelikrokar pga Privat väg, ett bygge i Bara, och sedan tvärstopp i Bokskogen pga golfbana som spärrat av vägen. Fick ta en annan väg, kortare men inte lika bra. Fyllde på vatten i Torup. Körde mycket på GPS i mobilen istället för karta. Perfekt, bara trampa på utan att tänka. När det regnade fick jag stoppa undan mobilen i vattentäta väskan och gå på karta. Svårt i skog när stigarna var många och små. Svårt att läsa kartan i pannlampsskenet också. Kom några minuter senare och senare till varje pausplats. Stoppen där tog också längre tid än planerat. Många saker att göra varje gång. På med kläder, av med kläder, byta batterier, pinka, smörja med Sportslick och inte minst äta. Cykeltempot var inte det högsta heller, eftersom jag inte vågade ta i så tidigt. Visste inte hur uthålligheten var för så lång tid. Gjorde en del små navigeringsmissar, och en större, som blev en extrasväng på en kvart. Dyrbar tid. GPS’en i mobilen flippade ut två gånger och hamnade mer och mer snett. Fick starta om hela appen för att få den på spåret igen. Nästa vätskepåfyllningsplats var Raftarp vid Snogeholm, och där fick jag sällskap av en körande vakt som trodde jag skulle vandalisera gården. Han hade svårt att tro att jag bara var ute och cyklade mitt i natten. Fick bileskort hela vägen ut från Snogeholmsområdet. Regnet kom och gick och jag tröttnade på att ta av och på regnjacka, så det fick räcka med vindjacka. Genomblöt var jag ändå, och det var för varmt med regnjacka. Nästan framme vid havet hamnade jag på en stig som var nästan igenvuxen, men skulle kunna gå att ta sig fram. Jag slet och drog cykeln genom buskar och snår i 2-300 m. Även sista biten till Stenshuvud Naturum där jag skulle ner till havet var svårcyklad. Fick även strunta i skyltarna med cykelförbud, för omvägen var alldeles för lång. Väl där cyklade jag nästan ända ner till havet, och genom lite för mycket sand. Det hamnade på kedjan som sedan lät som ett tröskverk resten av vägen hem. Osmart. Åt en grötkorv och tog asfaltvägen runt till Kivik för att slippa trotsa ännu ett cykelförbud. Därmed blev det inget besök uppe på Stenshuvudhöjden. Uppförsbacken från havet var inte nådig. Dessutom hade regnet tilltagit ordentligt och öste ner. Fyllde på vatten i hamnen, och drog även på regnbyxorna, som sedan satt på resten av vägen hem. Återigen blev det en rejäl klättring upp från havet. Passerade massor av äppelodlingar och pallade ett underbart gott äpple. Fortsatt uppåt och uppåt. Vid Vantaröd blev det svårt att hitta rätt väg, och det visade sig även att min valda väg var helt borta. Fick släpa genom skog några hundratal meter för att slippa cykla tillbaks och ta en lång omväg. Nu var jag över två timmar efter tidsplan och bestämde att lämna spåret och cykla asfalt tills jag hann ikapp igen. Ville inte komma hem långt efter solnedgång. Råkade på en grym uppförsbacke, 1 km lång och spikrak, så man såg hela vägen upp. Asfaltvägen var mentalt jobbig eftersom det var så enformigt. Norr om Hörby gick jag på spåret igen och följde det i några timmar. Efter Stockamöllan låg jag efter tidsplanen igen, och jag började ta alternativa vägar på asfalt för att kanske hinna i tid till solnedgången. Låg efter med 45 minuter och räknade ut att det skulle kunna gå att cykla ikapp. Fick lite nya krafter och ökade farten. På vissa partier hade jag medvind, och då gick det undan, medan andra partier gick mot vinden, och då kröp jag fram istället. Dessutom hade jag nästan slut på dricka eftersom jag inte passerade mitt planerade vätskestopp pga avkortningen. Hade bara 3 flaskor på hela vägen från Kivik och tillbaks. Inte mycket för 11 timmars cykling. Efter 2 timmars kämpande hade jag tagit in 30 minuter, och låg nu bara 15 minuter efter. Fortsatte kämpa tills det bara var nån halvtimme kvar och jag svängde västerut precis norr om Lund. Bara 12 km kvar och 30 minuter på mig. Borde gå lätt, om det inte varit för motvinden och slut på energi. Till råga på allt började det regna riktigt mycket igen och ingen solnedgång skulle synas, så jag gav upp och tappade all motivation. Sista biten gick knappt i styrfart. Kom ner till startpunkten vid havet och Långa Bryggan, ca 20 minuter försent. Inte ens ett foto tog jag, bara stängde av GPS’erna och snabbt tillbaks till bilen. Började frysa direkt och skulle få av alla blöta kläder inne i bilen. Kanske det tuffaste på hela turen. Frös så jag skakade och kunde knappt böja på lederna. På med max värme i bilen. Belöning med chips och cola. Körde hem och fick stanna och gå ut en gång för att piggna till. Benen blev stelare och stelare under kvällen, och rygg och axlar värkte en hel del. Skav hade jag knappt nånstans eftersom jag applicerade gott om Sportslick ungefär var 4:e timme. Lite domningar i båda lillfingrarna.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

