Frosta Multisport Race 2012-09-08

Frosta har svårt att bestämma sig för vilket format på tävlingen de ska ha, och i år var de tillbaks på Sprint igen, dvs 3 timmar vinnartid. Från klubben, Heleneholms Multisport, var vi fyra medlemmar som bestämt sig för att tävla. Jag, Johan Rask, Anders Lindh och Erik Nilsson. Vi bestämde oss för att försöka få två jämna lag, och eftersom jag aldrig kört med Anders innan, så passade det bra att göra det nu.

Till tävlingen körde jag själv, eftersom Anders hade familjen med sig. Det var väldigt gott om tid eftersom det är så nära hemifrån, och starten inte var förrän 13.00. TC i år var återigen på Frostavallen, men nu nere vid lilla sjön nedanför. Växlingsplatsen var ganska liten, så det var tur att det inte var så många lag, bara 20 i vår klass och 43 totalt, inklusive Motionsklassen. Våra två lag var bland de första att anlända, med god marginal. Vi hade massor av tid till att rita in kartor, förbereda prylar och äta lite. Kartorna var 3 st, en paddling, en OL och en MTB-O. Vi skulle dock börja med en kort rogaining till fots, med 5 kontroller för att sprida ut fältet lite inför paddlingen. Frosta 2012-2Uppställning till start var längs stranden och vi fick kartorna under foten, precis som på en Revinge Rogaining start. Alla drog iväg i full fart och tog antingen högervarv eller vänstervarv eftersom kontrollerna låg som en cirkel. Jag var kartläsare i vårt lag och valde högervarv. Vi sprang på bra och passerade flera lag som läste kartan lite långsamt. Snart låg vi i täten tillsammans med Johan och Erik. Det var lätta kontroller, så vi öste på vad vi kunde. Rundan tog bara ca 7 minuter, och det kändes som om vi låg ganska bra till. 7:e plats visade det sig.

Inför nästa moment, paddling, fick alla först springa ett varv inom växlingsområdet. Där tog jag min paddel, en flaska sportdryck och ett kartfodral med aktuell karta. Kanoterna låg precis nedanför på stranden och vi drog på flytvästar och stack iväg. Det var många lag samtidigt, så det blev ganska trångt. Jag satt fram och Anders bak eftersom det är våra invanda platser i andra lagsammansättningar. Vi hade inte samkört oss på paddling, så  vi hade lite olika tekniker för växling av sida och antal paddeltag. Anders var också van vid att styra genom att paddlaren fram bytte sida, så det blev ganska mycket sicksack innan vi blev synkade. Dock paddlade vi ganska fort, snabbare än flera lag runtomkring oss. De ledande lagen var däremot mycket bättre även på paddling och drog iväg, men bakom dem var vi en stor klunga på 5-7 lag. Vid första kontrollen blev det kaos när alla skulle stämpla vid en boj och lagen valde olika sidor att ta den på. Där hade vi otur och tappade lite, men på väg till andra kontrollen, en långsträcka, gick vi om och la oss först i vår klunga, vilket betydde en 4:e placering totalt. Nu hade vi fri väg till kontrollen, och behövde bara glida förbi och stämpla. Jag hade Sportidentpinnen och var beredd. Vi kom i lite för hög fart, jag missade hålet och försökte ta tag i bojen. Sträckte mig bakåt, följde med utåt mer och mer, och på bråkdelen av en sekund slog kanoten runt. Klantskalle. Trots att det bara var några meter från stranden bottnade vi inte, och fick simma ända in till vasskanten. Inte heller där bottnade jag, men Anders kom upp i vassruggarna och kunde kliva i kanoten. Till sist lyckades jag också få upp foten på en vassrugge och ta mig i. Under tiden hade hela klungan passerat och vi hade trillat ner till 9:e plats. Sakta började vi jobba oss ikapp lite, men vid kontrollerna blev det kö och vi kom inte förbi. Mellan 5:e och 6:e kontrollen skulle vi dra upp kanoterna på land och springa med dem på en stig, ca 100 m. Det gjorde vi bra, och passade även på att tömma kanoten på allt vatten. Dock tappade vi en placering på manövern. Sedan var det en kort paddling innan det var dags för ännu ett lyft, upp på en backe, stämpla vid ett träd och ner till vattnet igen, givetvis bärandes på kanoten. Vi sprang förbi ett lag och passerade även ett annat lag som valde att springa med kanoten nästan hela vägen till nästa kontroll. Nu påbörjade vi andra varvet med samma kontroller, eftersom sjön var så liten. Återigen gick vi om några lag på långsträckan, bland annat Johan och Erik. Vid samma lyft som på första varvet, på grusgången, var vi snabba, men när vi skulle hoppa i igen fick jag lite för bråttom att försöka gå förbi ett lag och gungade till kanoten så vi välte igen. Nu var det dock grunt såpass nära sandstranden, så det tog inte lika lång tid att komma i ordning. Dock passerade Johan och Erik igen. En sista kontroll skulle vi ta och sedan paddla tillbaks till TC. Hela paddlingen tog oss lite under en timme, och vi kom in på 8:e plats.

Inför nästa moment gjorde vi en snabb växling inom TC, behövde bara ta kartan och midjebältet med drickaflaska, och sen sticka iväg. Banan var betydligt lättare än förra året och det var mycket stiglöpning. Jag hade ett svagt minne från kartritningen att vi bestämt oss för att gå norr om sjön till första kontrollen, men båda hållen var tänkbara. Kastade en snabb blick på kartan innan vi rusade iväg, och såg då linjen jag ritat in norr om sjön och en etta vid första kontrollen. Först var det lättlöpt grusväg längs sjön, sen mindre och mindre stigar och slutligen obanat ut i skogen. Vi hittade kontrollen lätt, men kontrollsiffran stämde inte. Jag kollade kartan igen och såg att jag hade haft den vikt precis mellan 1 och 0 på kontroll 10, alltså sista kontrollen. Vi hade sprungit rutten baklänges, och jag hade följt vår inritade linje tillbaks till TC. Givetvis fanns det en linje söder om sjön också på väg till första kontrollen. Det blev lite svärande och ursäktande till Anders. Tack och lov var det inte så långt till den rätta kontrollen. Lite svårare att hitta den från detta hållet, men det gick bra ändå. Nu var det lite stiglöpning igen och Anders började sacka efter. Då tog vi fram dragsnodden och han kopplade in sig. Funkade bra, fast det tryckte mot magen rätt mycket ibland. Det gick ganska långsamt trots snodden och vi blev passerade av andra lag lite då och då. Att hitta kontrollerna hade vi inga problem med. Banan var bra lagd, med lagom förhållande mellan stiglöpning och obanad terränglöpning, ca 50/50. Skogen var lättlöpt med viss kupering, och även med en riktig brant rakt ner och sen upp igen lika brant på andra sidan. Det blev inga fler bommar, men vi hade lite svårt att hitta 9:an, fast det gick ganska bra ändå. Därefter skulle vi tillbaks till 10:an igen från andra hållet, och sedan var det samma väg tillbaks till TC som vi redan sprungit en gång. Den vägen kunde vi, så det var bara till att ösa på. Perfekt lagd multisportorientering i vacker skog. Tiden för detta moment tog oss ca 70 minuter och vi halkade ner från plac 8 till 17.

Frosta 2012-1Nu skulle vi växla till cykling, så det var cykelskor, hjälm och handskar på, och sen iväg. Inledningen var en välbekant grusväg förbi Lydiagården, och vi trampade på bra båda två i hög fart. Efterhand kom vi in på mindre stigar, men det var fortfarande snabbcyklat. Vi kom ikapp ett lag och gick snabbt om dem. Första kontrollen hittade vi lätt och fortsatte sen vidare på mer grusvägar. Där började det märkas att Anders halkade efter lite hela tiden och jag fick sänka farten, så jag frågade om han ville koppla in sig. Vi hade förberett med kroken på hans cykel och dragkopplet på min, så det var bara för honom att ta tag i öglan och kroka fast. Det funkade bra utan problem och sen var han inkopplad nästan hela resten av etappen. Jag fick ta i lite extra, men det kändes bara bra, och dessutom tryggt att veta att Anders var med hela tiden och slippa kolla bakåt. Andra kontrollen var en tur och retur kontroll på en bit stig, så där mötte vi tre lag och kände att vi hade kontakt framåt. Ett av lagen gick vi om redan på tillbakavägen från kontrollen och sen jagade vi på. Vid tredje kontrollen skulle vi uppför en liten brant stig och tillbaks ner igen, och där mötte vi återigen tre lag. Denna gång var Johan och Erik ett av lagen. Vi närmade oss. Härifrån fanns det två vägval och vi såg inga andra lag förrän vi kom fram till 4:an. Laget som stämplade precis före oss stack iväg från kontrollen och tog ett annat vägval än vårt. Vi hade bestämt oss för ett längre, runtom vägval på asfalt med ett avslut på liten stig mot kontrollen. Det var lite av en chansning, för det berodde helt på hur bra vägarna var. Asfalten gick i nerförsbacke och vi höll riktigt hög fart hela tiden. Den lilla stigen var däremot sämre än vi hoppats på, och dessutom fanns det två grindar där vi fick lyfta över cyklarna. Ett annat lag än det vi träffat vid förra kontrollen kom dit samtidigt, så antingen hade vi vunnit eller förlorat en en del tid. Enligt sträcktiderna tappade vi minst 2 minuter och en placering. Det laget cyklade vi ganska snabbt om på väg därifrån. Vi trampade på bra och navigerade utan problem. Ett litet vägval till fick vi mellan 6:an och 7:an där vi valde att gå rakt över en liten höjd istället för runtom. Kändes som att det gick snabbare. Vid ett vägskäl passerade vi ytterligare ett lag som stod och läste kartan och trots det svängde fel. Från 7:e och sista kontrollen kom vi in på samma stigar som vi avslutade löporienteringen på, så det var var bara följa samma väg. Längs vägen kom vi ikapp 2 lag som vi bara susade förbi. Vi fortsatte i samma goda tempo hela vägen in till TC på de snabba grusgångarna längs sjöns norra sida. Även denna etapp tog ca 70 minuter, och nu hade vi tagit oss upp till 11:e plats.

Vid målportalen stod redan Johan och Erik och hejade på oss och skrek att vi var hack i häl några andra lag. Samtidigt hade vi de båda lagen vi cyklat om ganska tätt bakom oss. Spurtdjävulen kom fram i oss, och vi rusade igenom växlingsfållorna med cyklarna, slängde dem ifrån oss i vår ruta, och kutade ut på sista momentet, en kort simning. Vi skulle simma ut till en boj 50 m från stranden och tillbaks igen. Från stranden ledde dock två bryggor ut i vattnet nästan hela vägen ut till bojen mitt emellan dem, så det behövde bara simmas ca 10 m. Två lag var på väg ut på varsin brygga. Vi sprang allt vad vi kunde och hoppade i. Ytterligare två lag sprang ut på bryggorna kort efter oss. Jag och Anders var snabbt framme vid bojen och stämplade precis efter ett annat lag, och ett annat lag stämplade direkt efter oss. Båda i laget skulle vidröra bojen, och därför blev det ett fasligt plaskande och famlande efter bojen. Lite som en vattenpolomatch. Alla lagen följde dock inte regeln såg jag. När vi stämplat/rört vid kontrollen simmade vi tillbaks till bryggan, jag med crawl och Anders bröstsim. Det ledde till att jag var först upp och Anders sist i vår klunga. Väl uppe på bryggan började jag jogga mot mål, medan de andra närmade sig bakifrån. Först tänkte jag vänta in Anders, eftersom tiden ska tas när siste lagmedlemmen går i mål, men när jag såg andra deltagare spurta för att stämpla före mig, trots att den andre låg en bit bakom, ökade jag farten. Det fanns ingen måldomare som kunde styra upp det hela, så jag stämplade målkontrollen först i klungan trots att Anders var sist. Det gnälldes från de andra lagen, precis som väntat, så jag målstämplade en gång till när Anders kom i mål. Vi kom då på 13:e plats av 20 med tiden 3.29.01, 43 minuter efter vinnarna.

Nu var vi alldeles blöta, och det var inte alltför varmt ute, så det gällde att snabbt få av de blöta kläderna. Jag hade mitt ombyte i bilen, så jag packade snabbt ihop alla tävlingsprylar och började transportera dem dit. Det var en lång, svag uppförsbacke och nästan lika jobbbig som hela tävlingen att ta sig upp för. Därefter snabbt in i duschen, som tack och lov hade gott om varmvatten där jag kunde få upp värmen igen. Sen blev det lite återhämtningsdryck och mat på parkeringsplatsen innan klubbgänget vinkade av varann och körde hem. Vad jag tycker om min prestation på tävlingen är inte svårt att gissa, för om jag inte vält kanoten två gånger och sprungit till sista kontrollen först, så hade vi nog kunnat placera oss ganska hyfsat bra.

Resultat

Bildgalleri

Tävlingens hemsida

Det här inlägget postades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

