En snabb karriär inom MTB-O

Från premiärtävling till SM till VM inom 3 veckor. Det tycker jag låter som en väldigt snabb karriär. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg hade jag bestämt mig för att prova på lite riktig MTB-O i år, eftersom det alltid är ett av mina favoritmoment på multisporttävlingar. Oftast har det gått ganska bra också. Efter lite sökningar på utbudet av tävlingar visade det sig att det ska satsas mer och mer på sporten i Sverige. Vilket inte är konstigt eftersom både Danmark och Finland är väldigt framgångsrika. Varför är det inte mer populärt i Sverige? Nu skulle det bli ändring på det, och man arrangerade både ett SM för första gången, samt en deltävling i Världscupen. Dessutom skulle det gå ett Veteran-VM samtidigt. Det kunde inte komma mer lägligt för min del, så jag anmälde mig både till SM och VM. Men först behövde jag få lite koll på regler och känsla för kartor och annat som var helt nytt. Då passade det perfekt att köra en lite mindre tävling i Varberg veckan innan SM. Här är mina rapporter från de tre tävlingarna saxade från Funbeat.

2011-05-29
Friskus MTBo Race. Långa banan. Premiär på en ren MTB-O tävling. I Åkulla utanför Varberg. Åkte upp med Gerit, elit-MTB-O-cyklist från Tyskland/Norge. Fick en del tips innan. Drog på för fullt från start och navigerade säkert hela första kartan. Gick till och med om Gerit som startade före mig. Efter kartbytet gick det bra till 2:an där Gerit kom ikapp mig igen och jag hängde på henne. Slutade tänka och klantade till det. Svängde fel håll och bommade 3 minuter. Försöker cykla ikapp missad tid och bränner förbi en kontroll utan att se den. Missar 1 min till på det. Spurtar på sista biten in till mål. I stort sett nöjd. Helkul. Gillar att cykla fort och koncentrera mig på kartan samtidigt. Tid 1:11:28. Plac 3 av 13. 10.38 efter vinnaren. Sträcka 21 km.
Sträcktider

2011-06-04
SM MTB-O Medel i Degeberga. Riktig MTB-O karta för första gången. Riktigt kul, men inte van vid linjerna ännu. Största missen dock inte pga navigering utan att jag gick till 5’an före 4’an. Tappade 3 min där. Sen 2 småbommar till på vars en minut ungefär. Resten beror på cykeltempot. Ganska bra kartkoll annars. Hur kul som helst med MTB-O. Tid 1:04:44. Plac 10 av 17 i H40-klassen, 14.27 efter. Sträcka 15 km.
Sträcktider
Runoway

2011-06-05
SM MTB-O Långdistans. På Ravlunda skjutfält. Så skön tävling. Full koll nästan hela tiden, gjorde bra vägval och hade kraft i benen från start till mål. Kunde till och med ha pressat mig ännu mer egentligen. Viss del gick på gräsängar med stridsvagnspår, välbekant från Revingehed. Kände mig som hemma. Härligt väder, 28grader som inte störde alls. Jäkligt nöjd med allt. MTB-O är störtkul.
Tid 1:29:41. Plac 3 av 9 i H40, bara 1.47 upp till första plats. Sträcka 27 km
Sträcktider
Runoway

2011-06-18
Veteran-VM MTB-O Medeldistans H40 i Leksand. Helt otroligt hur många stigar man kan klämma in på ett så litet område. Massor av skidspår såklart, och de var väldigt svåra att hålla ordning på. Hade satt högsta prioritet på att gå rätt, och därmed blev farten lidande. Ännu värre blev det av att världens skyfall kom 5 minuter innan jag startade, så alla stigar blev ler- eller sandvälling. Jag startade 40 min efter den förste, så därmed blev det lite orättvist. Hade bra koll till i stort sett alla kontroller utom en, tredje sista. Bommade 3 minuter och tappade 5 placeringar direkt. Surt. Motståndet var inte att leka med, många gamla elit-mtbo-cyklister från hela Europa. Därmed ganska nöjd med plac 34 av 50 (25 min efter). Tid 1:24:02. Sträcka 18 km.
Sträcktider
Runoway

2011-06-19
Veteran-VM MTB-O Långdistans H40 i Rättvik. Med tanke på SM-resultatet borde långdistansen passa mig bättre, men det var väldigt svårnavigerat även i Rättvik med enormt mycket stigar. Lyckades hålla rätt på dem ett bra tag, men även idag en större bom på 3 minuter. Å andra sidan fick jag in en lyckoträff med 8:e bästa tid (t.o.m. bättre än vinnaren), så det jämnade ut sig. Annars lite väl många onödiga kartkollstopp och småmissar här och där. Tempot var jag ganska nöjd med, men det är lusigt jämfört med de bästa. Finns mycket att förbättra. Vädret perfekt med bara enstaka droppar regn. Plac 34 av 50, 35 min efter vinnaren. Tid 2:04:30. Sträcka 33 km.
Sträcktider
Runoway

2011-06-20
Veteran-VM MTB-O Sprint H40 i Rättvik. Äntligen var jag på väg att lyckas med det felfria loppet, trots samma stigtäta område som igår. Höll koncentrationen uppe allt vad jag kunde, och ganska ofta trampade jag på max också. Så nöjd med allt ända tills jag bara skulle in i mål. Släppte koncentrationen lite och missade näst sista kontrollen bara 200 m från mål. Fick panik och yrade runt i 1,5 min innan jag hittade den. Sen var det sista kontrollen 100 m från mål som var under en bro och inte ovanpå dit jag körde, för det fanns en där också. Gick 45 sek till där. Tappade 5 placeringar på det. Skit. Annars supernöjd att ha klarat en sprint så felfritt, och även med en lyckoträff på 6:e bästa tid. Plac 34 av 46. Tydligen min plats i MTB-O Veteranvärlden. Tid 45:48. Sträcka 9 km.
Sträcktider
Runoway

Efter dessa tävlingar blev det inte fler i år, så rubriken kunde ha varit ”en snabb och kort karriär…”, men så är det inte. Anledningen till att det inte blev fler tävlingar i år berodde bara på att de antingen varit för långt borta, eller inte passade i tiden.Nästa år är det dags igen, och jag är redan anmäld till O-Ringens tredagars MTB-O arrangemang. Ett SM till blir det nog också, denna gång i Stockholmstrakten. Förhoppningsvis några småtävlingar lite här och där med. MTB-O är kul. Har jag sagt det?

Det här inlägget postades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

