Anderstorpsracet 2011-05-14

Årets första deltävling i Svenska Multisportcupen och en av dem som jag och Daniel tyckte låg tillräckligt nära för att delta i. Nytt för det här året var ett helt nytt upplägg med sammanslagning av Elitklassen och Sprintklassen, och en vinnartid på 4 timmar, med maxtid på 6 timmar. Samma tider för alla deltävlingar. Det var ungefär nåt sånt vi medelmåttor önskade oss förra året för att fortfarande kunna tävla med eliten utan att vara ute i skogen flera timmar längre än dem. Samtidigt tycker vi att sprint är för kort och intensiv för oss. Fast jag tvivlar på att det kommer att bli särskilt lugnare med detta upplägg. Snarare sprinttempo under längre tid. Förhoppningen hos de som hittat på konceptet var att det skulle locka fler deltagare, men så blev det inte. Förra året var det 21 lag i Elit Herr och 52 lag i Sprint Herr. Nu var det bara 35 lag i den enda klassen, dvs knappt hälften. Märkligt, känns som att det borde ha blivit mer populärt än så. Dessutom var starten senarelagd till kl 11, så att man inte behövde köra upp dagen innan för att starta i Elitklassen som brukade starta kl 9. För vår del blev det trots det en tidig morgon för att vara framme kl 9 då utdelning av tävlingsmaterial började. Jag fick stiga upp 4.30 för att hämta Daniel och sen köra upp till Anderstorp. Vi skulle även lämna paddlar vid kanotväxlingen innan vi anlände till TC och helst vara där så nära 9 som möjligt. Man vill såklart ha så mycket tid som möjligt på sig för att göra alla förberedelser, inte minst inritning av vägval på kartorna.

Nu gick det inte så fort som vi räknat med, utan vi kom till Anderstorp kl 9, men innan vi lämnat paddlarna och kommit till TC var klockan en hel del över 9 och till råga på allt var det en ganska lång kö till utdelningen av kartor tack vare de långsammaste funktionärerna någonsin, och ingen förberedd påse med allt i, utan det skulle samlas ihop kartor, nummerväst, SI-bricka osv till varje lag. Dåligt. Nu var det lite väl mycket tid förlorad i onödan, och det började kännas lite stressigt. Cykeln och prylarna gick fort att förbereda eftersom det var en såpass kort tävling, men när vi skulle börja gå igenom de 5 kartorna såg vi att de var helt utan text, vare sig vad de var till eller vilken skala de hade. Man fick gå bort till en infotavla med kartorna uppsatta på och själv identifiera vilken karta som hörde till vilken etapp. Inte ens på lappen med kontrolltagningsordningen framgick vilken karta som hörde till vad. Till råga på allt följde det med lösa kontrollbeskrivningar till varje karta, i dubbla uppsättningar, och när de började blåsa bort just när vi försökte få lite ordning på dem och kartorna blev det lite småkaos. Några av smålapparna tejpade vi fast på tillhörande karta. Inget gott intryck med såna anonyma kartor som såg ut att vara ihopslängda på en eftermiddag. Jag som älskar kartor av fin kvalitet. Vi delade upp etapperna mellan oss och ritade in var för sig istället för att hjälpas åt och konferera som vanligt. Jag tog all cykling och paddling medan Daniel tog löporienteringen istället.

Etappordningen var en kort MTB-O till paddlingsväxlingen, sedan en längre paddling, och kort MTB-O tillbaks till TC. Därifrån en längre löp-orientering, följt av MTB-O med flera långa sträckor snitslat. Avslutning med en sprintorientering på karta som delas ut först på plats.

Klädvalet var knepigt, med lite kyligt väder och hotande mörka moln. Det blev tunna tävlingstightsen som vanligt och bara cykeltröjan på överkroppen. Räknade med att få upp värmen snabbt. Skovalet blev lite annorlunda än vanligt. Först skulle det bli Inov-8 X-Talon 212 till den långa orienteringen som var mycket skog och obanad terräng enligt kartan, och ett par vanliga löparskor, Asics DS Trainer till sprintorienteringen, som åtminstone dit och tillbaks var asfalt. Vilket underlag själva orienteringen gick på visste vi inte än, men eftersom det var sprint gissade jag på mer asfalt. I vanliga fall kör jag med ett mellanting av de båda, Salomon XT-Wings, som funkar både på asfalt och terräng, men de väger lite för mycket jämfört med de två jag valde idag. Kände att jag behövde all fördel jag kunde få på löpmomenten p.g.a. otillräcklig träning de senaste 5 veckorna.

Herrklassen började som sagt med MTB, medan övriga klasser började med löpning, alla från samma startlinje. Vi ställde upp oss på startplatsen och Daniel tyckte att vi skulle stå långt fram för att tjäna lite tid på det, tyckte han. När starten gick tog det max tre minuter innan vi var omkörda av halva startfältet och låg på den plats vi brukar ligga på, alltså ungefär i mitten. Så nån tid tjänade vi inte på det, utan istället var det nära att några av de som passerade hade kört på oss i röran. Ändå var tempot inte på max ännu, eftersom vi följde en förcyklist som inte fick passeras. Han höll hög fart, så det blev ingen klunga, utan tvärtom lite utdraget direkt. Efter nån km cykling på asfalt släppte han iväg hela gänget. Jag hade hängt med bra på kartan och visste var vi var och vart vi skulle, men med det pärlband av cyklister som bildades var det bara hänga på. Första kontrollen var vid högsta punkten på den lokala elljusslingan, så det blev snabbt jobbigt eftersom farten var hög och vi ville inte tappa placeringar genom att sänka den. Efter den var det snabbt ner igen till lägsta punkten på slingan och sedan uppför en ny stigning, denna gång tre gånger så lång och på sämre stigar. Vi höll oss ganska stabilt mitt i fältet och blev passerade av några lag och gick om några. Andra kontrollen var såklart högst upp på toppen, och därifrån var det utför hela vägen till kanotväxlingen, vilket benen var väldigt glada över.

Till kanoterna kom vi på plac 17 av 35, ca 3-4 minuter efter ledarna på 20 minuters cykling. Jag gjorde en usel växling när jag skulle få på tre saker samtidigt på överkroppen, en camelbak, en flytväst och nummerlappsvästen. Camelbaken hade jag på från start, och den tog jag av, vilket var dumt eftersom den skulle vara underst. Paddlingskartan hade jag lagt under locket på den och glömde ta fram den, så Daniel fick tråckla fram den när jag tagit på Camelbaken igen och fått flytvästen utanpå. Klantigt. Till sist kom vi iväg i vår hyrda Acronkanot, vilket de flesta av lagen i vår ambitionsnivå också hade gjort. Alla topplagen hade kajaker såklart, men även några av de lag som låg bakom oss. Vi gick ut på paddlingen i en klunga på 4 lag där det ganska snart visade sig att vi var snabbast, och sakta men säkert gick om det ena laget efter det andra. Det var två kontroller i den första sjön, sedan var det ett lyft på ca 300 m till nästa sjö. Vi kom fram till lyftet först av de tre lagen i vår lilla klunga. Jag befann mig alltså allra först i kön av burna kanoter och valde att gå, eftersom jag hade kanoten på axeln och trodde att det skulle skumpa för mycket att springa. Plötsligt blev vi då omsprungna av de båda andra lagen bakom innan vi förstod vad som hände. Då provade vi också att springa, och det gick bättre än väntat, så vi hängde med, men kunde inte komma förbi. Därmed hamnade vi efter dem i kön vid ilägget och hade tappat alla våra inpaddlade metrar. Luckan drogs ut lite mellan lagen som vi täppte till precis lagom till nästa kontroll, men vi kom inte förbi före stämplingen på en flytande plastdunk, och där drogs fältet isär igen när man fick stanna till lite för att stämpla. Vi kom ikapp lagom till nästa kontroll, men samma sak hände där och även tillbaks till lyftet tillbaka till första sjön igen. Denna gången sprang vi hela och lyckades till och med gå om ett av lagen. På första sträckan efter lyftet tog vi i lite extra för att gå om även det andra laget, och då lyckades vi sätta 7:e bästa tiden, alltså bara slagna av de sex topplagen, alla i kajak. Trots det kom vi inte förbi före stämplingen, eftersom det var en kort sträcka. Till sista kontrollen var vi på väg att gå om både laget vi jagade och ett annat vi hade kommit ikapp, när vi skulle stämpla samtidigt från var sida av dunken. Det ena laget drog till sig dunken och den kom precis utom räckhåll för Daniel som hade Sportidentpinnen. Eftersom vi kom in med fart hamnade vi ännu längre ifrån och fick hålla på att ta oss tillbaks till den med mycket möda och frustration. Lagen vi var på väg att gå om drog iväg och istället blev vi ikapphunna av ett annat lag bakifrån som vi sedan fick spurta ikapp med till stranden. Den spurten vann vi åtminstone. Bar upp kanoterna på stranden, slängde av flytväst, paddel och camelbak. Vår tid på paddlingen blev 1.40, 15:e totalt och samma som vår placering efter den etappen.

Vi kastade oss på cyklarna och gav oss ut på nästa etapp, en kort MTB-orientering runt sjön och tillbaks till TC. Det var lättnavigerat och först en bit på asfalt, sen grusväg och slutligen lite stig. Ett lag gick om oss, men vi tog dem igen några kontroller senare. Kort därefter var vi tillbaks på TC för växling. Den tog oss knappt 2 minuter, men trots det fick vi bara 18:e bästa tid. Folk har lärt sig att växla snabbt nuförtiden. Förutom att byta skor och lägga hjälmen hann jag med att ta en ölkorv som jag tuggade i mig efterhand när det blev tillfälle. Härifrån var det dags att ge sig ut på en lång löporientering med en lång startsträcka på asfalt ända upp till vattentornet, d.v.s. uppåt hela vägen. Mina ben var stumma redan från första löpsteget och det blev inte bättre i uppförsbacke. Ett lag gick om oss redan där. På långsträckan till andra kontrollen tog vi ett längre runtomvägval istället för rakt över en mosse. Mitt löptempo var inget vidare och bidrog till en usel tid på sträckan. Båda efterföljande kontroller gick precis lika dåligt. Först på de två sista kontrollerna började benen komma igång något och vi höll jämn fart med de andra lagen i vår kapacitetsklass. Sträckan från sista kontrollen in till TC gick på större delen asfalt, så då tyckte jag det var läge för dragsnodden. När vi kom in till växling låg vi på den sämsta placering vi haft hittills under tävlingen, 18:e plats. Den här gången tog det längre tid att komma iväg, nu var det både skobyte, hjälm och handskar på, samt kartbyte på kartstället.

Iväg på nästa etapp, en MTB-O med större delen på snitslat spår. Först lite asfalt innan vi kom ut på stigarna och sedan en kort bit på stig till första kontrollen. På den sträckan gick vi ikapp två lag, och på nästa sträcka, som var den enda med något egentligt vägval, hade jag full koll på stigarna och hade valt en annan väg än de andra lagen, och det var tydligen helt rätt, eftersom vi återigen fick vår bästa sträckplacering där, 7:e bästa, och tog ytterligare två placeringar. Nu var det bara en sträcka till med kartläsning, fast utan vägval, och därefter var det snitslat resten av etappen i flera kilometer. Det var mestadels singletrack på alla möjliga underlag men i stort sett hela tiden skumpigt. I början var det roligt men efterhand blev det lite segt. Fick ont både i ryggen och baken. Att sitta gjorde ont i baken och stå upp och trampa gjorde ont i ryggen. Trots det gick vi om ett lag vid ett tillfälle, men en stund senare kom de tillbaks och passerade oss. Ytterligare ett lag gick om oss, men dem kom vi ikapp och förbi igen innan etappen var slut.

Än en gång gjorde vi en relativt snabb växling på 2 minuter, denna gång till löparskor, för vi skulle ut på sprintorienteringen. Jag tog inte med något utom första förbandet i ryggfickan, inte ens dricka. Först var det en längre löpning på asfalt rakt genom Anderstorp på ungefär en km. Ett lag gick om oss direkt i en rasande fart. Imponerande. Jag och Daniel var ungefär lika slitna båda två, så dragsnodden var inte till nån nytta. Plötsligt fick Daniel kramp i benen och sjönk ihop på trottoaren och kved. Det tog en god stund innan det gick över och vi kunde fortsätta till parken där kartorna låg på marken, fasthäftade på plankor. Vi tog våra, i dubbel uppsättning, och satte av. Det var massor av kontroller, 17 st. Första låg precis intill starten, men nästa var en långsträcka, antingen över en mosse eller runt om på asfalt i ett villakvarter. Med mina vanliga löpskor föredrog vi asfalt. En sträcka till på lite asfalt, men sen låg resten av kontrollerna i en skog med max 1-2 minuters löpning mellan kontrollerna. Kors och tvärs, hit och dit och alla lätta att hitta. Riktigt kul, kändes som att det gick ganska fort. Skorna var tyvärr inte rätt val för den blandade skogsterrängen, och lite lerigt var det också här och där. Vi såg några av de lag som vi tampats med förut, men de var för långt ifrån oss. Närmaste laget framför oss låg före med ca 3-5 minuter och närmaste lag bakom var ca 2-3 minuter efter oss. Det gav oss lite välbehövlig press att springa på hela tiden, och Daniels kramper försvann lyckligtvis i den ojämna terrängen. Laget framför oss drog ifrån mer och mer, men laget bakom höll vi på konstant avstånd. Vi blev klara med orienteringen utan några missar, och kom tillbaks till parken där vi startade. Härifrån var det bara samma väg tillbaks genom Anderstorp till mål. Nu hade det börjat regna, och vi sprang hela vägen genom ett blött centrum, oroliga att bli passerade på målspurten. Kollade bakåt flera gånger, men inget lag syntes till. Jag var helt slut när vi passerade mållinjen och hade verkligen kört slut på alla krafter.

Vi kom in på placering 17 av 35, dvs precis på övre halvan av resultatlistan, vilket var det högsta målet vi hade vågat sätta upp. Dessutom skulle vi också klara hela banan inom maxtiden 6 timmar, och det gjorde vi också, på 5.30. Vinnartiden blev 4.08, av  FJS. För ovanlighetens skull hann vi med att duscha före prisutdelningen. Regnet gjorde ett uppehåll just då, och vi hann både lasta prylarna i bilen och köra och hämta paddlar och annat som vi lämnat vid paddlingsväxlingen. Sen körde vi tillbaks till centrum där vi hade spanat in en inbjudande pizzeria under sprintorienteringen. Åt en välförtjänt pizza innan vi körde hem i ett mer eller mindre ihållande regn, ibland med inslag av skyfall, som vi var väldigt glada över att ha sluppit.

Tävlingens hemsida med resultat

Bildgalleri

Det här inlägget postades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.