Summering av 2010

2010 års träning och tävling fördelade sig enligt följande:
6 tävlingar och 200 träningspass.
Tävlingarna var Hestra Adventure Race Sprint med Daniel, Broloppet med Lotta, Sweden12HRoller Inlines i 12 timmar lag med Daniel, Bornholm Island Explorer med Daniel, Frostavallen Multisport med Karro, CLARA Solomultisport. Samt några orienteringstävlingar.

Tävlings- och träningstid totalt 255 timmar, 206 pass, sträcka 1959 km
Träningstyper:
MTB 25 pass, 29 h, 432 km
Landsvägscykel 5 pass, 5 h, 142 km
Cykel på trainer 8 pass, 5 h 99 km
Crosstrainer 7 pass, 3 h
Inlines 7 pass, 13 h, 245 km
Långfärdsskridsko 2 pass, 2 h, 28 km
Längdskidor 6 pass, 6 h, 60 km
Snöskolöpning, 2 pass, 2 h, 9 km
Paddling kanot, 2 pass, 3 h, 4 km
Paddling kajak, 4 pass, 8 h
Löpning, 71 pass, 77 h, 731 km
Orientering, 26 pass, 26 h, 201 km 
Styrketräning och övrig träning, 42 pass, 24 h

Jämfört med tidigare år så är detta den minsta träningsmängd sen jag började föra träningsdagbok 2006. Varför det blev så vet jag inte. Ingen skada att skylla på, och sjukdom ledde bara till ca 2 veckors frånvaro.  Största anledningen är förmodligen en badrumsrenovering óch annat huspyssel under sommarmånaderna. Sånt får anses som giltigt skäl. Att jag inte hade någon riktigt tuff tävling att träna till kan också vara en anledning till den minskade träningsmängden. Tidigare år har det alltid varit någon specifik tävling som verkligen krävde mycket träning för att kunna genomföra den, men så var det inte i år.  Därför följde jag inte heller någon specifik träningsplan mer än löpträningsprogram från FIRST (Furman Institute of Running and Scientific Training) under vissa perioder. Huvudfokus låg på löpning eftersom det oftast är min svagaste sida, och sedan sånt som passade bra för tillfället.
Tävlingsmässigt var det ganska klent, både till antal och resultat, kanske med undantag av Frosta Multisport, som gick ganska bra, men mest tack vare draghjälpen från Karro. Motivationen var det dock inget fel på, och istället för att ha funderingar på att trappa ner på tävlandet känner jag precis tvärtom. Därför hoppas jag att 2011 ska bli det bästa året hittills, både tävlings och träningsmässigt. Tävlingsplanen är inte spikad ännu, men träningsmässigt kommer huvudfokus att ligga på MTB, och mer specifikt MTB-orientering. Det ska bli min nya målsättning att se om det är nåt jag kan lära mig och kanske bli bra på. Så snart tävlingsplanen är klar ska jag skriva mer om målen för 2011.

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

