Hjulbygge

Äntligen blev det av att skaffa nya hjul till min MTB. Det krävdes ett haveri av baknavet för att jag skulle beställa alla prylar som behövs, nav, fälgar, ekrar, nipplar. Visst hade det räckt att bara köpa ett nytt baknav, men ska man ändå ekra om är det lika bra att investera i lite bättre komponenter. Naven var bara Shimano LX och fälgarna nåt billigt och tungt. Bytte upp mig till XT nav både fram och bak, samt fälgar från DT Swiss, kanske det bästa märket. Håller mig till aluminium fortfarande och det blev XR400, vikt 400 g. Hyfsat lätt. Dubbelreducerade ekrar blev det, DT Swiss, Competition. 32 st istället för 36 som på de gamla hjulen. Hur man bygger hjul har jag lärt mig för länge sen och hunnit med några stycken, senast till min gamla landsvägshoj.

Hjulbygge steg 1Hjulbygge steg 1Hjulbygge steg 2Hjulbygge steg 3Hjulbygge steg 5Hjulbygge steg 6Hjulbygge riktning

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

