Hestra Adventure Race 2010-04-24

Säsongens första tävling, i Hestra, blev också min första sprinttävling i multisport. Bestämde ihop med Daniel att vi skulle börja lätt detta året, och även umgås lite mer med de andra i klubben. Vi har aldrig haft nån chans att mäta oss med topplagen i Elitklassen, så vi skulle kanske ha lite mer chans att slåss i täten i den lägre klassen. Vi slapp även krångel med kajaker eller hyra två kanoter och dessutom är startavgiften lägre. Vi blev tre lag från klubben som skulle köra Sprint och ett som körde Elitklassen. Därför hyrde vi också en stuga där alla skulle sova natten innan tävling och ladda upp med lite öl och tävlingssnack. Nu börjar vi bli för gamla för att sova i tält och vill njuta lite i samband med tävling.

På fredagen hämtade jag upp Johan i Lomma och vi tog även med Anders alla prylar. Själv skulle han åka med Jesper som sedan inte skulle tillbaks till Lund. Väl framme i Isaberg stugby, precis nedanför skidanläggningen, visade det sig att Anders hade hyrt den största av alla stugorna, en 12-bädds lyxstuga med 4 sovrum, ett sovloft, jättestort allrum och 3 badrum, varav ett med kanonfin bastu. Snabbt kom öl och chips fram och vi kände mest för att festa till och slappa i bastun än gå och lägga oss i tid för att tävla dagen efter. Förnuftet vann trots allt och vi gick och la oss vid midnatt eftersom vi inte behövde stiga upp alltför tidigt pga sen starttid. Det gällde dock inte Petter och Martin som skulle köra Elitklassen, och för dem var det nog ingen höjdare att bo ihop med oss dekadenta korpmultisportare.

Morgonen var en orgie i uppladdningsfrukost, där Micke lärde oss andra att Kesella Light var det hemliga vapnet om man vill ha mer proteiner. Sedan blandades det sportdryck så luften var mättad av diverse kolhydratpulver. Ombyte till tävlingskläder, slutstädning och sen iväg till tävlingsområdet. Där mötte jag upp med Daniel som hade åkt upp med ett gäng militärer och haft lite träningsläger i multisport dagen innan. Vi hade gott om tid på oss att förbereda kartor med vägval, stuva om tävlingsprylar och äta lite till före start. En något tråkig del med sprintklass är att förberedelserna är så enkla. Bara en flaska på cykeln, en flaska i midjebältet och en camelbak tillsammans med egna paddlar vid kanoterna. Dessutom två gel i ryggfickorna. På längre tävlingar krävs det betydligt mer planering hur mycket mat och dryck som ska tas med, fyllas på och bytas efterhand och vad som ska läggas var. Den biten tycker jag om att planera i förväg och visualisera hur tävlingen ska genomföras. Tillför en extra dimension till tävlandet. Nu var det bara att lägga cykelhjälmen och ställa skorna på rätt plats så att det skulle gå att växla så fort det bara gick.

Starten i Sprintklassen gick klockan 12 och vi började med orientering 6,9 km. Jag visste att tempot skulle bli högt direkt från start och hade därför värmt upp en kvart före start, men det blev ändå för mycket för mig att gå ut i så högt tempo som det blev. Redan efter ett par minuter började jag sacka efter Daniel. Antingen har han blivit ännu bättre än mig eller så har jag blivit sämre. Tycker ändå att jag har tränat bra under vintern och formen är på topp, så det måste vara det förstnämnda. Daniel skötte navigerandet och jag skulle vara backup med min karta, men jag hade fullt upp att göra med att hinna med på löpningen, så jag hängde inte med alls på kartan. Tydligen blev det lite fel både till första och andra kontrollen, så vi hamnade ganska långt bak trots att vi sprang i klass med den bättre halvan av startfältet. Efter tre kontroller var jag så trött att jag sinkade Daniel märkbart, så det var dags att använda dragsnodden som han hade fäst vid sitt midjebälte. Det var planerat före start och inkopplingen inövad. Jag fäste karbinen i mitt drickabälte och fick den extra lilla draghjälpen för att kunna öka tempot samtidigt som Daniels sänktes lite. Funkade mycket bra på stigar, men inte i skogen. Vi hade förväntat oss mer kupering och minst ett besök på högsta toppen, men så blev det inte. Två mindre toppar bara och en del upp och ner, men inte alls så brutalt som vi väntat oss. Gott om sankmarker var det dock och mycket skogslöpning, inte mycket stig på våra vägval. På slutet av etappen höll vi jämn fart med dem som var runtomkring. Vi hade hittat vår plats i fältet tydligen. Till växling kom vi efter 62 minuter och placering 25 av 52, alltså ganska mitt i. Växlingen gick ruskigt fort med snabbsnörning på skorna, droppa vätskebältet och på med hjälm och cykelhandskar.

Nästa etapp var MTB med ungefär lika delar snitslad bana och egen orientering. Direkt efter start var det lång uppförsbacke med ett brant, icke cyklingsbart parti. Snart började vi komma ikapp andra lag och passerade sakta men säkert, särskilt i uppförsbackar, där vi höll bra fart båda två. Annars var Daniel återigen den starkare av oss och låg före större delen av tiden trots att jag läste kartan. På väg till andra kontrollen skulle vi nästan ända upp till toppen av slalombacken. Det trodde vi skulle bli mer än en gång och även hela vägen ända upp, men det slapp vi alltså. I denna stigning tog vi ytterligare ett lag. Därefter bar det av utför, till en början så brant att alla hoppade av och sprang med cyklarna. Efter kontroll 2 var det snitslat till nästa i en skön downhill slinga som vi släppte på för fullt i. Från kontroll 3 var det lätt navigering till 4:an och här började jag känna av en viss kramp i ena vaden. Sedan blev det bara värre och värre och kom oftare och oftare. Värst blev det när jag skulle passera en annan cyklist och behövde ta i lite extra. Då blev det totalkramp och jag kunde inte sträcka ut benet. Konstigt nog gjorde det inte så ont som en kramp kan göra. Lyckades räta ut foten mot pedalen och fortsätta försiktigt. Cyklade med ständigt rät vinkel på fötterna därefter, vilket inte var så effektivt men höll krampen borta. Märkligt att jag fick kramp efter så kort tids tävlande. Har aldrig hänt förut. Kan det ha varit tempot och backarna på orienteringen?

Banan fortsatte med snitsling en bra bit och därmed också en hel del teknisk single-track som man förmodligen missat om man själv fått välja väg. När det återigen blev navigering stannade jag till vid ett vägskäl där två andra lag fortsatte rakt fram men jag var inställd på att svänga höger. Jag hade givetvis rätt eftersom båda vägarna gick ihop kort därefter men den högra var kortare. Trots det tappade vi två placeringar på den korta tid vi stod och dubbelkollade vårt vägval. Så tight är det i Sprintklassen. Det blev också enda missen på den etappen. Fullt godkänt. Vid växlingen låg vi på 18:e plats och hade alltså gått om 7 lag. Tid 60 minuter och sträckplacering 13.

Återigen gjorde vi en väldigt snabb växling och bara la cykel och hjälm. Behöll både cykelskor och handskar. Kanoterna låg ca 200 m från växlingsområdet och där tog vi våra paddlar och jag drog på min camelbak för att kunna dricka under paddlingen. Vi hade hyrt en Acron, men det hade å andra sidan nästan alla andra lag också gjort, så vi fick inte den fördelen som man brukar få annars mot andra lag i aluminiumkanoter. Banan var lagd i en sjö med många öar och snirklig kustlinje. Kontrollerna var lagda långt ifrån varann, så det blev väldigt mycket paddlande kors och tvärs över sjön. Spridningen på lagen var också ganska stor vid det här laget och det gick inte att ta sikte på någon framför. Jag hade kartan i ett vattentätt kartfodral liggande i knäet med en kompass fasttejpad på, så den gled inte runt och skymde eller la sig fel som har hänt vid en tidigare tävling. Man lär sig av sina misstag. Nu kunde jag navigera klockrent hela etappen. Ibland tyckte vi att det låg lag framför oss som vi kunde jaga, men plötsligt stack de iväg till en annan kontroll. Då började vi inse att alla inte hade samma bana utan den var förmodligen gafflad. Drog mig till minnes att jag läst nåt om det i PM. Trodde dock inte att det gällde vår klass. Daniel hade också missat den biten. Vi paddlade på bra kändes det som, och drog förbi ett eller två andra lag. På grund av den korsande banan kändes det som att vi träffade på alla andra lag som var ute på paddlingen, och Micke och Johan var inte bland dem. Att de redan skulle gått i mål trodde vi inte, så därför fick vi för oss att de hade missat rejält nånstans och låg långt bakom oss. På väg till sista kontrollen mötte vi dem dock för första gången och hojtade till dem var de hade tagit vägen. De hojtade nåt liknande åt oss och paddlade vidare åt motsatt håll. Vi tog sista kontrollen och styrde mot mål. Just när vi drar upp kanoten hör jag Johan skrika nåt bakom oss. De är också på väg mot mål, och bara ett hundratal meter bakom oss. Vi slänger av flytvästarna men tar paddlarna med oss och springer mot mål. De kan aldrig hinna ikapp oss på den lilla biten, men benen är stela och hade inte haft mycket att ge i en målspurt. Vi joggar i mål och bara 50 sekunder senare kommer Johan och Micke. Sluttid 3.03.05 och placering 14 av 52 startande lag. På paddlingen hade vi 10:e bästa tid, trots att vi inte tränat paddling överhuvudtaget i år. Känns lite konstigt, men skönt att vi inte behöver lägga värdefull träningstid på det åtminstone. Mer löpning måste det bli däremot, och det är farten som saknas, inte uthålligheten, eftersom jag sackade efter redan kort tid efter start. Med undantag av första orienteringen och min brist på högt tempo så är jag klart nöjd med vår insats i en sprinttävling. Förmodligen blir det fler om skillnaden mot topplagen förblir så stor i Elitklassen. Vi och flera andra önskar oss en motionsklass med samma vinnartid som Elitlagen, dvs nästan samma bana med några färre kontroller, ungefär som damklassens bana. Den skulle passa oss bra. Nästa multisporttävling blir dock en riktig långtävling, Bornholm XPD på över 30 timmar.

Det här inlägget postades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

