Rullskidor hem från jobbet 2008-01-03

Det värsta rullskidpasset hittills, och då har jag ändå hunnit med några svinpass tidigare. Detta var värst eftersom det var kallt, några minusgrader, och blåste hård motvind. Samtidigt hade det snöat, tinat, och frusit igen, vilket gjorde att det var isbana på vissa sträckor. Hardebergaspåret var saltat, så där var det bara lite slaskigt, men grusvägen över heden var belagd med is i hjulspåren och utanför dem var det nyligen ”förbättrat” med nyutlagd grus som inte gick att köra på. Så det värsta var egentligen inte kylan, utan att det gick så tungt att komma framåt, både pga motvinden och pga isen vilket gjorde att det inte gick att skjuta ifrån med fötterna. Så armarna fick ta det mesta, vilket var lagom skönt efter gårdagens styrketräning av bl a axlar och triceps. Som om inte detta var nog, så bröt jag ena stavspetsen, vilket inte hänt på 2 år, kort efter att jag kommit ut på den avslutande grusvägen, och fick fortsätta med haltande enarmsstakning resten av vägen. Det var också anledningen till att det var värt att skriva om detta träningspass, för jag tänkte att nu kommer allt jävelskap på en gång. Väntade bara på att pannlampan skulle slockna också, fast det hände inte. Däremot tänkte jag att det är ju tur att jag har en reservspets hemma så jag slipper jaga en ny innan nästa pass, fast det skulle jag inte gjort. Sista som händer på passet är när jag ska trycka loss pjäxan från bindningen med staven och knäcker även den andra stavspetsen.

Bild på ”Varning för Kor”-skylt och en avbruten stavspets. Lägg märke till isen på underlaget.

08-03-01 08-03-01

Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

