Tieto Enator Adventure Light 2007-05-18

Team28Tävlingsrapport från Tieto Enator Adventure Light för lag Heleneholms Multisport Revinge bestående av Daniel Lundberg (jobbar på P7 Revingehed) och Nils Pistora (bor i Revingeby). Skrivet av Daniel.

Efter många om och men var det då äntligen dags att tävla uppe i Karlstad. Tävlingsledningen hade inte avslöjat nåt om banan förutom delmomenten och ungefärliga distanser. Detta gjorde att det var förväntansfull stämning vid informationsmötet kvällen innan där vi även fick ut kartorna. Hela dagen hade det regnat och vi tyckte lite synd om grabbarna som körde långa men fokus låg på de kommande dagarnas tävlande. Hela kvällen satt vi och ritade in vägval och laddade med god mat.  

Då var det fredag morgon och dags för start. Bansträckningen i korthet var:  

1. Paddling ca 30 min
2. Inlines 25km + trekking 17km
3. Mtb 68km
4. Inlines 9km + Paddling 28km
5. Mtb 55km + Coasteering 20km
6. Paddling 12km
7. Mtb (ströks)
8. Inlines 7km + orientering 5km  

Paddlingen startade med en Le mans start dvs springande med paddlarna till kanoterna. Sen skulle vi ner till en bro där vi skulle paddla slalom mellan bropelarna och tillbaks. Jag och Nisse gick ut ganska lugnt och kom in i slutet av fältet.  

Snabb växling och iväg på en fantastisk inline sträcka längst en gammal banvall. Jag kände mig här riktigt stark och mina stabbiga ben passar bra till inline åkning så vi kopplade lina för att hålla en jämn fart. Vi blev här omåkta av Team Finland i långa klassen som nyss hade sovit en timme. Vädret var bra och det kändes gött att vara igång. Framme i Forshaga var det dags för en Flying fox och en firning från vattentornet (ca 40m).   

TEA DanielTEA NisseKändes gott att inte missa äventyrsmomenten! Sen var det bara att ge sig på trekkingen med inlinsen på ryggen. Nisse hade här en bra taktik som vi körde. Vi sprang i åtta minuter och gick i två. När vi kände att det blev för tufft sprang vi i sju minuter och gick i tre. Tröttare än så blev vi inte. Kupering modifierade denna taktik något men det funkade bra. Löpningen gick mest på grusvägar och lite stigar. I slutet var det en ganska bra grusväg som sluttade neråt så vi drog på oss rullorna och rullade. Jag var så j-a rädd! Helt livsfarligt! Efter fem vurpor var det så dags för växling. Denna sträcka tog oss 4 h 10 min.  

Ut på mountainbike som gick ganska bra i början. Jag kände dock att jag var sliten i benen efter löpningen med packning och efter ett tag började jag få kramper i låren. Detta sackade oss en del. Jag måste träna mera cykel!!! Här såg vi flera lag och cyklingen var snabb. Till en kontroll skulle det leda en stig som skulle vara svår att hitta. Och det var den! Den fanns typ inte. Men i alla längre multisporttävlingar av klass ska man släpa cykeln en längre sträcka. Så var även fallet här. Mycket bök blev det innan vi kom ut på snabbare vägar igen. Nu började det regna också och det blev riktigt kallt. Vid denna tidpunkt tyckte jag inte alls att det här med multisport var något för mig. Kallt och kramper i varje uppförsbacke. Men Nisse var stark och drog hela vägen. Dags att montera draglina på cykeln kanske? Det hade blivit mörkt innan vi kom till växlingen efter dryga 7 h.  

En kort inline sträcka och det var dags att hoppa från en nio meter hög bro. Endast en i laget behövde göra detta. Som bäddat för konflikter inom laget. Skönt att Nisse gladeligen tog på sig detta. Det såg dock lite kallt ut. Lite inlines till och dags för kanot på älven. Helt fantastisk sträcka. Paddling tycker jag är det perfekta mörkermomentet. Vi hörde bävrar och i gryningen såg vi även en. Vi var här i hälarna på laget Teknikpartner (en Herkules kille och en till). Dessa herrar skulle vi se mycket av. Drygt 5h senare väckte vi vår superba support och drog iväg på den STORA sträckan. Vi räknade med runt 12 h och ett stort antal bad i Vänern. Så blev det också men detta var en riktigt rolig sträcka. Cyklingen gick bra även om jag var orolig för att få tillbaks kramperna men mycket elektrolyter räddade mig nog. Eller så var jag bara för trött för att krampa;) Vi cyklade, hoppade av, trekkade på öar och vadade upp till axlarna i vattnet. Vi slapp simma! Efter ett tag kom dessutom solen fram och det blev nästan skönt med doppen. Efter sista doppet hade tävlingsledningen en överraskning. Det bjöds på varmt vindskydd och kebabwraps!! Under större delen av sträckan låg vi före teknikpartner men vi stannade lite för länge hos kebeben och låg en kvart efter vid växlingen efter 11h 45min.  

En kort paddling och vi jagade. Vi paddlade tom om ett lag i långa klassen (Herkules) som paddlade kajak. Några bra lyft och så sprang vi ikapp teknikpartner genom Karlstad med kanoterna på släp. Denna sträcka var vi näst snabbast på av alla lag i vår klass. Kan det månne vara drakbåtspaddlingen!  

Sista sträckan startade vi 13 min före Teknikpartner. Vi hade hur mycket krafter som helst och orienterade i natten. Allt gick bra tills de två sista kontrollerna. När vi desperat letade efter sista kontrollen ser vi några pannlampor (Teknikpartner) gå till vänster om oss och försvinna bort. Illa! Vi visste dock inte i detta läge att det var dem. När vi kom i mål efter totalt 37h 45min visade det sig att vi blivit slagna med 6 min. Inte mycket men tillräckligt.  

Vi var ändå mycket nöjda med denna tävling och jag tror det blir fler längre tävlingar för Nisse. Jag tycker i alla fall att multisport är något för mig. Just det, innan jag glömmer. Om ni någon gång åker förbi Frändefors norr om Vänersborg måste ni bara stanna på pizzerian. Grymt gott!

Det här inlägget postades i Tävlingsrapport. Bokmärk permalänken.

Kommentera

